Edellisessä blogipäivityksessäni
(Kuka hallitsee SoMea?) tarkkailin seurojen SoMe-kanavia ja sain
yhtenä johtopäätöksenä sen, että joukkueiden seuraajia
kiinnostaa historia. Nyt tarkkailin kahden viikon ajan (1.2. -
14.2.2017) kahden ylimmän sarjatason seurojen kotisivuja ja pyrin
havainnoimaan, kuinka seurat käyttävät hyväkseen historiaa.
Jokainen joukkue pelasi tarkkailuajankohtana Suomen Cupia, joten
jokaisen joukkueelle tuli otteluiden välinen tiedotussykli.
Miksi historia sitten kiinnostaa
ihmisiä? Historian representaatio luo seuroille identiteettiä,
toiseutta ja antaa kannattajille kiinne- ja tarttumapisteitä
seuraan. Kun seuran historiaa luodaan kollektiiviseksi historiaksi,
yhteisöllisyys kasvaa. Historiaa voi myös popularisoida ja käyttää
markkinoinnissa luomaan mielikuvia esimerkiksi perinteistä tai
menestyksestä. Historian kanssa flirttailua harrastaa useat
kotimaiset suuryritykset, kuten esimerkiksi Orion (100 vuotta
hyvinvointia rakentamassa) ja VR (kivimiehet). Kuinka kotimaiset
seurat sitten hyödyntävät ehtymättömän kultakaivoksen?
Etsin seurojen sivuilta etenkin
puhtaita artikkeleita seuran historiasta tai merkittävistä
henkilöistä seuran historian varrelta. Lisäksi keskityin siihen,
kuinka seurat käyttävät otteluennakoissa historiaa hyväkseen.
Pyrin myös pohtimaan mielikuvia, joita historian käyttö kussakin
tapauksessa luo itselleni. Rajasin tarkkailusta pois uusien
sopimuspelaajien historian, koska se kuuluu mielestäni jo
lähtökohtaisesti hyvään tiedotteeseen.
FC Inter:
Turkulainen FC Inter on perustettu 1990
ja noussut Veikkausliigan vakiokasvoksi. Lähes 30 vuoden historia ei
mielestäni kuitenkaan paistanut läpi Interin viestinnästä. Ainoa
historiaviittaukseksi tulkittava oli otteluennakon maininta uudesta
vastustajasta, jota seura ei ole kohdannut. Huolestuttavinta Interin
kohdalla kuitenkin oli se, että joukkue pelasi tarkkailuajanjaksolla
Turun derbyn, jonka viestinnässä ei hyödynnetty edes otteluparin
historiaa viime syksyltä.
FC Lahti:
Viime kaudella 20-vuotista taivaltaan
juhlinut Lahti on palannut takaisin arkeen. Valitettavasti tämä
näkyy myös karusti historian käytön kohdalla. Otteluennakoihin
oli saatu ujutettua tietoa edellisestä kohtaamisesta, sekä tietoa
vieraamman joukkueen historiasta. Joskin lahtelaisten käyttämä
historia ulottuu vain edelliseen vuoteen.
HIFK:
Perinteinen helsinkiläisseura IFK on
tuonut sosiaalisessa mediassa ja käsiohjelmissaan seuran historiaa
tutuksi seuraajilleen. Valitettavasti kotisivujen uutisoinnissa tämä
ei näkynyt. Ainoastaan HIFK AID -tapahtuman markkinoinnissa näkyi
hieman edelliset AID-tapahtumat.
HJK:
Juhlavuottaan viettävä HJK tuo
historiaansa esiin loistavasti. Perustamisvuosi iskee silmään
jatkuvasti ja visuaalinen ilme huokuu menneitä vuosikymmeniä
(joskin tämä muuttui kesken tarkkailun). Vastustajan entiset
klubilaiset on huomioitu ja omia legendoja tuodaan vaivihkaa esiin,
esimerkiksi Aulis Rytkösen nimeä kantavalla rahastolla.
IFK Mariehamn:
Ahvenanmaalainen IFK lähestyy sadan
vuoden rajapyykkiä ja se voitti viime syksynä ensimmäisen
liigamestaruutensa ja se näkyy seuran uutisoinnissa vieläkin. Muuta
historiaa seura ei käyttänyt seurannan aikana.
Ilves:
Tampereen Ilveksellä on komea
historia. Se on juhlinut niin mestaruutta, kuin Suomen Cupin
voittoakin. Vuonna 1931 perustetun seuran uutisoinnissa historia ei
kuitenkaan näy. Ainoa pieni viittaus menneeseen löytyy Pirkanmaan
derbyn uutisoinnista, jossa parin historiaan viitataan hyvin
ylimalkaisesti.
JJK:
Takaisin liigaan noussut
jyväskyläläisseura ei hyödynnä historiaansa mitenkään. JJK:n
historia tuntuu ulottuvan vain edellisen vuoden lokakuulle.
KuPS:
Sataa ikävuotta lähestyvä KuPS on
yksi Suomen perinteikkäimmistä seuroista. Tämän huomaa heti
heidän kotisivuiltaan, kun perustamisvuosi hyppää silmille.
Otteluinfossaan KuPS käyttää historiaa taitavasti hyväkseen.
Vastustajasta (Haka) rakennetaan historian avulla suuri Suomen Cup
-jättiläinen. Myös omasta Cup-historiasta muistutetaan.
Varsinaisia historia-artikkeleita ei ole, mutta historia kätketään
hyvin pieniksi paloiksi ympäri uutisointia.
PS Kemi:
Aivan viime vuosituhannen
loppumetreillä perustettu kemiläisseura ei juuri helmikuun alussa
uutisoinnut. Vähäisissä jutuissa viitteitä historiaan ei ollut
lainkaan.
RoPS:
Vuonna 1950 perustettu RoPS kuuluu
suomifutiksen kivijalkoihin. Seura ei kuitenkaan hyödynnä omaa
värikästä historiaansa ollenkaan. RoPS kuitenkin käyttää
yhteistyökumppaninsa Veljekset Rönkä Oyn historiaa taitavasti
rakentaen mielikuvan kahdesta pohjoisen menestyjästä.
SJK:
Veikkausliigan nuorin seura SJK viettää
10-vuotisjuhliaan. Kahden viikon uutisoinnissa tämä ei kuitenkaan
näkynyt. SJK käytti taitavasti historiaa otteluennakossaan, jossa
tuleva kohtaamisen asetelmat haettiin edellisestä kohtaamisesta.
Myös vastustajan historiaa esiteltiin pintapuolisesti.
VPS:
Perinteikäs vaasalainen Palloseura ei
käyttänyt komeaa historiaansa ollenkaan. Pyry Soirin siirrossa
käsiteltiin uuden seuran, Šahtjor Soligorskin historiaa. Tällä
historialla luotiin mielikuvaa, että Soiri lähtee suurseuraan.
AC Oulu:
Rippikouluikään kerennyt
oululaisseura käyttää historiaa hyvin hyödykseen
otteluennakoissaan. Parin kaikki aikaisemmat kohtaamiset asetetaan
historialliseen kontekstiin, jolloin luodaan mielikuvia ikiaikaisesta
taistelusta. Otteluparin koko historian kertominen luo myös uuden
syyn saapua katsomaan ja toivoa Oulun voittoa. AC Oulu hyödyntää
otteluennakossaan myös edellisessä keskinäisessä kohtaamisessa
tapahtunutta poikkeavaa tapahtumaa loistavasti.
EIF:
EIF on yksi Suomen ensimmäisistä
jalkapalloseuroista. Seuran viestinnässä komea historia ei
kuitenkaa näy. Jens Mattfolkin henkilöhaastattelussa henkilö itse
viittaa seuran yli satavuotiseen historiaan ja luo mielikuvan
jatkuvuudesta (eilen, tänään, huomenna).
Gnistan:
Oulunkylän Kipinän historia on
värikäs. Odotinkin Gnistanilta paljon, mutta sain pettyä
todenteolla. Gnistan ei hyödyntänyt historiaa millään tavalla.
GrIFK:
Yli 90-vuotias IFK ei juurikaan käytä
hyväkseen komeaa taivaltaan. Ainoat viittaukset historiaan
kauniaislaiset tekevät otteluennakossaan, jossa edellinen ottelu on
mainittu.
Haka:
Yksi Suomen menestyneimmistä
seuroista, Valkeakosken Haka, käyttää historiaansa hyväksi
erittäin vähän. Yhteistyökumppaniuutisessa rakennetaan
tulevaisuutta ”eilen, tänään, huomenna” -mallilla, mutta
muuten Haka ei hyödynnä potentiaaliaan historian suhteen.
Honka:
Uutta nousua tekevä espoolainen Honka
mainitsee otteluennakossaan edellisen keskinäisen ottelun. Muuten
seuran historia tuntuu ulottuvan ainoastaan edelliseen vuoteen.
Nykyisen Hongan kohdalla nouseekin kysymys, pyrkiikö Esport Honka
edes olemaan FC Hongan jatke?
Jaro:
Pietarsaarelainen Jaro kuuluu kahdella
ylimmällä sarjatasolla jo perinteisiin joukkueisiin. Perinteet
eivät kuitenkaan Jaron uutisoinnissa näy. Edes Pohjanmaan derbyn
tunnelmaa ei yritetä nostaa historian avulla.
KPV:
Takavuosien menestyjä Kokkolan
Pallo-Veikot on perinteinen seura. Seura käyttääkin sloganina
”Perinteinen”. Muuten seura ei viestinnässään hyödynnä lähes
90 vuoden historiaansa.
OPS:
”Uudelleen perustettu” OPS käyttää
historiaa vahvasti luodakseen jatkumon alkuperäisen ja nykyisen
yhdistyksen välille. Heti sivuille mentäessä silmiin pistää
Liverpool-ottelun muistelu. Uutisoinnissaan oululaiset eivät
kuitenkaan käytä tätä historiaansa hyväksi.
TPS:
Juhlavuottaan viettävä perinteikäs
turkulaisseura käyttää historiaansa hyvin. Ainoastaan puhtaat
historia-artikkelit puuttuvat. Otteluennakossa jännitystä ja
asetelmia rakennetaan myös edellisten keskinäisten kohtaamisten
kautta. Miikka Toivolan menehtyminen on huomioitu komeasti ja
yksittäisen seuralegendan kautta on tuotu pala menneisyyttä esiin.
Yhteenveto:
Tarkkailuajanjakson selkeitä
onnistujia olivat AC Oulu, HJK, KuPS ja TPS. Pidin etenkin KuPS:n ja
AC Oulun tavasta rakentaa otteluun lisäjännitystä asettamalla
tuleva ottelu historialliseen jatkumoon. Samalla joukkueet luovat
toiseutta. TPS:n kohdalla monipuolisuus viehätti minua. HJK
puolestaan käyttää legendojaan hyvin hyödykseen.
Yleisesti ottaen seurojen historian
käyttö on hävettävän huonoa. Täytyy kuitenkin muistaa, että
tarkkailuaika oli varsin lyhyt. Kuukauden uutisointisykliä
seuraamalla olisi ollut mahdollista saada erilaisia tuloksia, kuin
kahdella viikon syklillä. Pikaisella silmäilyllä kuitenkin tuli
mutu-tuntuma, että seurat eivät panosta historiaan.
Syitä heikolle hyödyntämiselle
lienee useita. Helpoin selitys, eli resurssit ei kuitenkaan kelpaa
edes tekosyyksi. Pienten historianmurusten käyttäminen
päivittäisessä uutisoinnissa ei vaadi lisäresursseja. Lisäksi
historia-aiheisia juttuja voi hiljaisina aikoina tehdä varastoon,
sillä ne kestävät aikaa.
Yksi syy tuntuu olevan se, että seurat
eivät tunne historiaansa tai arvosta sitä. Tämä syntyvä
mielikuva onkin varsin huolestuttava. Kuinka katsoja voisi arvostaa
seuraa, jos seura itse ei arvosta itseään?
Historia ei kuitenkaan kiinnosta
kaikkia ja siksi se on hyvä pureskella valmiiksi pieniksi ja
helposti nieltäviksi paloiksi, kuten osa seuroista mallikkaasti
teki. Helppoja keinoja ovat juuri otteluparien historian
esiintuominen asetelmaa rakentaessa ja legendojen käyttäminen.
Vastapainoksi puolestaan toivoisi hyvin toimitettuja henkilöjuttuja
vanhoista seuraan liittyvistä henkilöistä ja juttuja menneistä
loiston- ja epäonnenhetkistä. Paikkojen merkitystä ei myöskään
ole syytä väheksyä.
Historia rakentaa niin seura-,
kannattaja-, kuin koko futiskulttuuria. Valitettavan usein seurojen
muisti ulottuu edelliseen viikkoon. Seurat jättävät vastuun omasta
historiastaan muille, vaikka juuri seuran oma tulkinta toimisi
markkinointimateriaalina. Esimerkiksi OPS:n tapauksessa seura
rakentaa omalla tulkinnallaan suoran jatkumon vuoteen 1925. Honka
taas puolestaan pyrkii eroon historiastaan, joka toisaalta tuntuu
oudolta. Ikävätkin asiat historiassa voi kääntää vahvuudeksi
poispyyhkimisen sijaan.
Lähtötaso ei ole kovin korkea, joten
parantaakseen nykyistä tilaa, ei tarvitse tehdä paljoa. Toivonkin,
että kesällä seurojen muisti ulottuisi edes yhtä pitkälle kuin
nyt, sillä se olisi jo edistystä.