lauantai 18. helmikuuta 2017

Kun eilinen unohtuu

Edellisessä blogipäivityksessäni (Kuka hallitsee SoMea?) tarkkailin seurojen SoMe-kanavia ja sain yhtenä johtopäätöksenä sen, että joukkueiden seuraajia kiinnostaa historia. Nyt tarkkailin kahden viikon ajan (1.2. - 14.2.2017) kahden ylimmän sarjatason seurojen kotisivuja ja pyrin havainnoimaan, kuinka seurat käyttävät hyväkseen historiaa. Jokainen joukkue pelasi tarkkailuajankohtana Suomen Cupia, joten jokaisen joukkueelle tuli otteluiden välinen tiedotussykli.

Miksi historia sitten kiinnostaa ihmisiä? Historian representaatio luo seuroille identiteettiä, toiseutta ja antaa kannattajille kiinne- ja tarttumapisteitä seuraan. Kun seuran historiaa luodaan kollektiiviseksi historiaksi, yhteisöllisyys kasvaa. Historiaa voi myös popularisoida ja käyttää markkinoinnissa luomaan mielikuvia esimerkiksi perinteistä tai menestyksestä. Historian kanssa flirttailua harrastaa useat kotimaiset suuryritykset, kuten esimerkiksi Orion (100 vuotta hyvinvointia rakentamassa) ja VR (kivimiehet). Kuinka kotimaiset seurat sitten hyödyntävät ehtymättömän kultakaivoksen?

Etsin seurojen sivuilta etenkin puhtaita artikkeleita seuran historiasta tai merkittävistä henkilöistä seuran historian varrelta. Lisäksi keskityin siihen, kuinka seurat käyttävät otteluennakoissa historiaa hyväkseen. Pyrin myös pohtimaan mielikuvia, joita historian käyttö kussakin tapauksessa luo itselleni. Rajasin tarkkailusta pois uusien sopimuspelaajien historian, koska se kuuluu mielestäni jo lähtökohtaisesti hyvään tiedotteeseen.

FC Inter:
Turkulainen FC Inter on perustettu 1990 ja noussut Veikkausliigan vakiokasvoksi. Lähes 30 vuoden historia ei mielestäni kuitenkaan paistanut läpi Interin viestinnästä. Ainoa historiaviittaukseksi tulkittava oli otteluennakon maininta uudesta vastustajasta, jota seura ei ole kohdannut. Huolestuttavinta Interin kohdalla kuitenkin oli se, että joukkue pelasi tarkkailuajanjaksolla Turun derbyn, jonka viestinnässä ei hyödynnetty edes otteluparin historiaa viime syksyltä.

FC Lahti:
Viime kaudella 20-vuotista taivaltaan juhlinut Lahti on palannut takaisin arkeen. Valitettavasti tämä näkyy myös karusti historian käytön kohdalla. Otteluennakoihin oli saatu ujutettua tietoa edellisestä kohtaamisesta, sekä tietoa vieraamman joukkueen historiasta. Joskin lahtelaisten käyttämä historia ulottuu vain edelliseen vuoteen.

HIFK:
Perinteinen helsinkiläisseura IFK on tuonut sosiaalisessa mediassa ja käsiohjelmissaan seuran historiaa tutuksi seuraajilleen. Valitettavasti kotisivujen uutisoinnissa tämä ei näkynyt. Ainoastaan HIFK AID -tapahtuman markkinoinnissa näkyi hieman edelliset AID-tapahtumat.

HJK:
Juhlavuottaan viettävä HJK tuo historiaansa esiin loistavasti. Perustamisvuosi iskee silmään jatkuvasti ja visuaalinen ilme huokuu menneitä vuosikymmeniä (joskin tämä muuttui kesken tarkkailun). Vastustajan entiset klubilaiset on huomioitu ja omia legendoja tuodaan vaivihkaa esiin, esimerkiksi Aulis Rytkösen nimeä kantavalla rahastolla.

IFK Mariehamn:
Ahvenanmaalainen IFK lähestyy sadan vuoden rajapyykkiä ja se voitti viime syksynä ensimmäisen liigamestaruutensa ja se näkyy seuran uutisoinnissa vieläkin. Muuta historiaa seura ei käyttänyt seurannan aikana.

Ilves:
Tampereen Ilveksellä on komea historia. Se on juhlinut niin mestaruutta, kuin Suomen Cupin voittoakin. Vuonna 1931 perustetun seuran uutisoinnissa historia ei kuitenkaan näy. Ainoa pieni viittaus menneeseen löytyy Pirkanmaan derbyn uutisoinnista, jossa parin historiaan viitataan hyvin ylimalkaisesti.

JJK:
Takaisin liigaan noussut jyväskyläläisseura ei hyödynnä historiaansa mitenkään. JJK:n historia tuntuu ulottuvan vain edellisen vuoden lokakuulle.

KuPS:
Sataa ikävuotta lähestyvä KuPS on yksi Suomen perinteikkäimmistä seuroista. Tämän huomaa heti heidän kotisivuiltaan, kun perustamisvuosi hyppää silmille. Otteluinfossaan KuPS käyttää historiaa taitavasti hyväkseen. Vastustajasta (Haka) rakennetaan historian avulla suuri Suomen Cup -jättiläinen. Myös omasta Cup-historiasta muistutetaan. Varsinaisia historia-artikkeleita ei ole, mutta historia kätketään hyvin pieniksi paloiksi ympäri uutisointia.

PS Kemi:
Aivan viime vuosituhannen loppumetreillä perustettu kemiläisseura ei juuri helmikuun alussa uutisoinnut. Vähäisissä jutuissa viitteitä historiaan ei ollut lainkaan.

RoPS:
Vuonna 1950 perustettu RoPS kuuluu suomifutiksen kivijalkoihin. Seura ei kuitenkaan hyödynnä omaa värikästä historiaansa ollenkaan. RoPS kuitenkin käyttää yhteistyökumppaninsa Veljekset Rönkä Oyn historiaa taitavasti rakentaen mielikuvan kahdesta pohjoisen menestyjästä.

SJK:
Veikkausliigan nuorin seura SJK viettää 10-vuotisjuhliaan. Kahden viikon uutisoinnissa tämä ei kuitenkaan näkynyt. SJK käytti taitavasti historiaa otteluennakossaan, jossa tuleva kohtaamisen asetelmat haettiin edellisestä kohtaamisesta. Myös vastustajan historiaa esiteltiin pintapuolisesti.

VPS:
Perinteikäs vaasalainen Palloseura ei käyttänyt komeaa historiaansa ollenkaan. Pyry Soirin siirrossa käsiteltiin uuden seuran, Šahtjor Soligorskin historiaa. Tällä historialla luotiin mielikuvaa, että Soiri lähtee suurseuraan.

AC Oulu:
Rippikouluikään kerennyt oululaisseura käyttää historiaa hyvin hyödykseen otteluennakoissaan. Parin kaikki aikaisemmat kohtaamiset asetetaan historialliseen kontekstiin, jolloin luodaan mielikuvia ikiaikaisesta taistelusta. Otteluparin koko historian kertominen luo myös uuden syyn saapua katsomaan ja toivoa Oulun voittoa. AC Oulu hyödyntää otteluennakossaan myös edellisessä keskinäisessä kohtaamisessa tapahtunutta poikkeavaa tapahtumaa loistavasti.

EIF:
EIF on yksi Suomen ensimmäisistä jalkapalloseuroista. Seuran viestinnässä komea historia ei kuitenkaa näy. Jens Mattfolkin henkilöhaastattelussa henkilö itse viittaa seuran yli satavuotiseen historiaan ja luo mielikuvan jatkuvuudesta (eilen, tänään, huomenna).

Gnistan:
Oulunkylän Kipinän historia on värikäs. Odotinkin Gnistanilta paljon, mutta sain pettyä todenteolla. Gnistan ei hyödyntänyt historiaa millään tavalla.

GrIFK:
Yli 90-vuotias IFK ei juurikaan käytä hyväkseen komeaa taivaltaan. Ainoat viittaukset historiaan kauniaislaiset tekevät otteluennakossaan, jossa edellinen ottelu on mainittu.

Haka:
Yksi Suomen menestyneimmistä seuroista, Valkeakosken Haka, käyttää historiaansa hyväksi erittäin vähän. Yhteistyökumppaniuutisessa rakennetaan tulevaisuutta ”eilen, tänään, huomenna” -mallilla, mutta muuten Haka ei hyödynnä potentiaaliaan historian suhteen.

Honka:
Uutta nousua tekevä espoolainen Honka mainitsee otteluennakossaan edellisen keskinäisen ottelun. Muuten seuran historia tuntuu ulottuvan ainoastaan edelliseen vuoteen. Nykyisen Hongan kohdalla nouseekin kysymys, pyrkiikö Esport Honka edes olemaan FC Hongan jatke?

Jaro:
Pietarsaarelainen Jaro kuuluu kahdella ylimmällä sarjatasolla jo perinteisiin joukkueisiin. Perinteet eivät kuitenkaan Jaron uutisoinnissa näy. Edes Pohjanmaan derbyn tunnelmaa ei yritetä nostaa historian avulla.

KPV:
Takavuosien menestyjä Kokkolan Pallo-Veikot on perinteinen seura. Seura käyttääkin sloganina ”Perinteinen”. Muuten seura ei viestinnässään hyödynnä lähes 90 vuoden historiaansa.

OPS:
”Uudelleen perustettu” OPS käyttää historiaa vahvasti luodakseen jatkumon alkuperäisen ja nykyisen yhdistyksen välille. Heti sivuille mentäessä silmiin pistää Liverpool-ottelun muistelu. Uutisoinnissaan oululaiset eivät kuitenkaan käytä tätä historiaansa hyväksi.

TPS:
Juhlavuottaan viettävä perinteikäs turkulaisseura käyttää historiaansa hyvin. Ainoastaan puhtaat historia-artikkelit puuttuvat. Otteluennakossa jännitystä ja asetelmia rakennetaan myös edellisten keskinäisten kohtaamisten kautta. Miikka Toivolan menehtyminen on huomioitu komeasti ja yksittäisen seuralegendan kautta on tuotu pala menneisyyttä esiin.

Yhteenveto:

Tarkkailuajanjakson selkeitä onnistujia olivat AC Oulu, HJK, KuPS ja TPS. Pidin etenkin KuPS:n ja AC Oulun tavasta rakentaa otteluun lisäjännitystä asettamalla tuleva ottelu historialliseen jatkumoon. Samalla joukkueet luovat toiseutta. TPS:n kohdalla monipuolisuus viehätti minua. HJK puolestaan käyttää legendojaan hyvin hyödykseen.

Yleisesti ottaen seurojen historian käyttö on hävettävän huonoa. Täytyy kuitenkin muistaa, että tarkkailuaika oli varsin lyhyt. Kuukauden uutisointisykliä seuraamalla olisi ollut mahdollista saada erilaisia tuloksia, kuin kahdella viikon syklillä. Pikaisella silmäilyllä kuitenkin tuli mutu-tuntuma, että seurat eivät panosta historiaan.

Syitä heikolle hyödyntämiselle lienee useita. Helpoin selitys, eli resurssit ei kuitenkaan kelpaa edes tekosyyksi. Pienten historianmurusten käyttäminen päivittäisessä uutisoinnissa ei vaadi lisäresursseja. Lisäksi historia-aiheisia juttuja voi hiljaisina aikoina tehdä varastoon, sillä ne kestävät aikaa.

Yksi syy tuntuu olevan se, että seurat eivät tunne historiaansa tai arvosta sitä. Tämä syntyvä mielikuva onkin varsin huolestuttava. Kuinka katsoja voisi arvostaa seuraa, jos seura itse ei arvosta itseään?

Historia ei kuitenkaan kiinnosta kaikkia ja siksi se on hyvä pureskella valmiiksi pieniksi ja helposti nieltäviksi paloiksi, kuten osa seuroista mallikkaasti teki. Helppoja keinoja ovat juuri otteluparien historian esiintuominen asetelmaa rakentaessa ja legendojen käyttäminen. Vastapainoksi puolestaan toivoisi hyvin toimitettuja henkilöjuttuja vanhoista seuraan liittyvistä henkilöistä ja juttuja menneistä loiston- ja epäonnenhetkistä. Paikkojen merkitystä ei myöskään ole syytä väheksyä.

Historia rakentaa niin seura-, kannattaja-, kuin koko futiskulttuuria. Valitettavan usein seurojen muisti ulottuu edelliseen viikkoon. Seurat jättävät vastuun omasta historiastaan muille, vaikka juuri seuran oma tulkinta toimisi markkinointimateriaalina. Esimerkiksi OPS:n tapauksessa seura rakentaa omalla tulkinnallaan suoran jatkumon vuoteen 1925. Honka taas puolestaan pyrkii eroon historiastaan, joka toisaalta tuntuu oudolta. Ikävätkin asiat historiassa voi kääntää vahvuudeksi poispyyhkimisen sijaan.

Lähtötaso ei ole kovin korkea, joten parantaakseen nykyistä tilaa, ei tarvitse tehdä paljoa. Toivonkin, että kesällä seurojen muisti ulottuisi edes yhtä pitkälle kuin nyt, sillä se olisi jo edistystä.