keskiviikko 23. marraskuuta 2016

Kuka hallitsee SoMea?

Talvi on hiljaisempaa aikaa kotimaisessa jalkapallossa. Harvoin tipahtelevat sopimusuutiset pitävät seurojen näkyvyyttä auttavasti pinnalla. Sopimusuutisia ei kuitenkaan usein ole julkaistavaksi, joten näkyvyys jää helposti pieneksi. Sosiaalisessa mediassa näkyvyys on helpompi saavuttaa säännöllisillä ja sisällöllisillä päivityksillä. Reagointimäärät kasvattavat näkyvyyttä myös oman seuraajaryhmän ulkopuolelle. Ottelupäivitykset ja sopimusuutiset keräävät suurimmat reagointimäärät, mutta millä muilla keinoilla Veikkausliigaseurat hankkivat näkyvyyttä keskellä pimeää talvea. Tarkkailuajanjaksona oli marraskuun ensimmäisen päivän ja 22. päivän välinen aika. Tarkkaillut palvelut olivat Facebook ja Twitter. Laskin myös mediaanit, keskiarvot ja erilaisia tunnuslukuja seuraajien ja reagointien välillä, mutta aineisto oli liian pieni vertailukelpoisten tulosten saamiseksi.

Twitterissä uutinen pitää mahduttaa 140 merkkiin ja siksi twiitit sisältävät usein linkkejä muualle. Toisaalta twitter mahdollistaa nopeiden ja pienien uutisten itsenäisen kertomisen. Facebook puolestaan tarjoaa laajemmat julkaisumahdollisuudet, mutta usein Facebook syö kotisivujen merkitystä tai jopa päivitysintoa.


IFK Mariehamn

Liittynyt Twitteriin: 3/10
Seuraajia: ~3500
Twiittejä: ~3000
Facebook-tykkääjiä: ~4700

Mestari IFK twiittasi seurantajakson aikana 19 kertaa, eli alle kerran päivässä. Jokainen twiitti sisälsi linkin. Sisällön muodostivat lähinnä siirto- ja sopimusuutiset, joita oli kahdeksan kappaletta. Tulevista otteluista oli yksi twiitti. Huomionarvoista on se, että kausikorteista ei ole yhtään mainintaa. Yksikään twiitti ei sisältänyt kuvia, eikä IFK uudelleentwiitannut ainuttakaan viestiä. Tykkäyksiä twiiteissä oli 53, jakoja puolestaan 23.

Saarelaisten Facebookissa on täsmälleen samat uutiset kuin twitterissä. Ainoana lisäyksenä oli profiilikuvan vaihto. Reagointeja seurantajaksolla kertyi yhteensä 3181 ja jakoja 21 kappaletta. Eniten reagointeja kertyi profiilikuvan vaihdolle, 358 kappaletta. Pienimmän määrän, 18 reagointia sai uutinen IFK-pelaajista maajoukkueen matkassa. Kotisivujen viimeisin uutinen oli Amos Ekhalien sopimusuutinen seurantajakson viimeiseltä päivältä.


HJK


Liittynyt Twitteriin: 3/11
Seuraajia: ~17000
Twiittejä: ~14900
Facebook-tykkääjiä: ~46000

Toiseksi jäänyt HJK twiittasi ajanjakson aikana yhteensä 21 kertaa. Twiiteistä 11 oli kuitenkin uudelleentwiittauksia, joten omaa sisältöä HJK tuotti 10 twiitin verran. Kymmenestä twiitistä kolme oli sopimusuutisia. HJK julkaisi myös sopimuksen yhteistyökumppaninsa kanssa, joten myös yhteistyökumppani sai näkyvyyttä. Kekseliästä sisältöä puolestaan edusti Kaikkien aikojen klubilainen -äänestys. Jokaista omaa twiittiä koristaa kuva tai video. Omia tuotteita mainostettiin yhdessä twiitissä. HJK käytti kolmea aihetunnistetta (#HJK #OnVainYksiKlubi #Veikkausliiga) jokaisessa twiitissään. Tykkäyksiä HJK:n omat twiitit keräsivät 251 kappaletta, jakoja puolestaan 73.

Klubin Facebookissa tuottama sisältö ohjaa pitkälti seuran kotisivuille lyhyen saatetekstin johdattelemana. HJK on jakanut myös yhden ulkopuolisen linkin, jonka uutinen koski Klubia. Yhteensä päivityksiä kertyi yhdeksän. Reagointeja HJK sai 1588 ja jakoja 63. Eniten reagointeja keräsi päivitys Moshtagh Yaghoubin sopimusuutinen, joka sai 598 reagointia. Pienimmän määrän, 16 reagointia HJK keräsi vanhan uutisen, joka koski Kaikkien aikojen klubilainen -äänestystä jaolla. HJK:n kotisivujen viimeisin uutinen on kuusi päivää vanha äänestyksen lopputulos.


SJK

Liittynyt Twitteriin: 12/12
Seuraajia: ~5300
Twiittejä: ~10600
Facebook-tykkääjiä: ~11500

Seinäjoella twiitattiin seurantajakson aikana 48 kertaa. Kahdeksan twiiteistä oli uudelleentwiittauksia ja kuusi näistä oli ilman saatetta. Sopimus- ja siirtouutisia SJK:lla oli omasta sisällöstään neljä. Suuren osan sisällöstä täytti SJK:n pelaajien maajoukkue-edustukset, mutta SJK jakoi myös ahkerasti oman SJK TV:nsä sisältöä. Yhteistyökumppaneista sai näkyvyyttä Seinäjoen Intersport ja Rytmikorjaamo. Kausikortteja mainostettiin kahdessa twiitissä. Sisältö on monipuolista. Osassa twiiteistä on linkki uutiseen saatesanoin, osa puolestaan on uutisia itsessään. Kuvia on suuressa osassa twiittejä, aihetunnisteita puolsetaan SJK käyttää epäsäännöllisesti. Tykkäyksiä SJK:n twiitit keräsivät 347 kappaletta. Huomion arvoista oli se, että etenkin samana päivänä jaetut vanhat dokumenttipätkät keräsivät nihkeästi tykkäyksiä. Jakoja kertyi puolestaan 63.

Facebookissa SJK julkaisi 42 kertaa. Uutiset mukailivat twitteriä, mutta olivat laajemmilla saatesanoilla varustettuja. Linkit veivät usein SJK:n kotisivuille. Sisältö oli monipuolista, sillä ulkopuolisten linkkejä ja oman TV-palvelun linkkejä oli paljon. Reagointeja SJK keräsi 3311 ja jakoja 38. Reagointimäärissä on huimia eroja, sillä päivitys, joka koski Intersportin naisten iltaa, keräsi vain kaksi reagointia. Myös useat perättäiset samana päivänä jaetut videot keräsivät alle kymmenen reagointia. Eniten reagointeja keräsi Jalkapallon pelaajayhdistyksen jaettu uutinen OmaSP Stadionista, joka keräsi 345 reagointia. SJK:n kotisivujen viimeisin päivitys on seurantajakson viimeiseltä päivältä, Johannes Laaksosen jatkosopimusta koskeva uutinen.


VPS

Liittynyt Twitteriin: 2/12
Seuraajia: ~4400
Twiittejä: ~13600
Facebook-tykkääjiä: ~6100

Palloseura twiittasi seurantajaksolla 47 kertaa, joista yhdeksän oli uudelleentwiittauksia. Yhdessä uudelleentwiittauksessa oli saatesanat. VPS:n aktiivisuuteen vaikutti paljon AIK:ia vastaan pelattu ottelu, johon liittyviä twiittejä otteluennakot ja -raportit sisältäen kertyi 27. Lopuista twiiteistä sopimus- ja siirtouutisia koski kuusi twiittiä. Muita mainittavia asioita olivat SoMe-seuraajien Kauden pelaaja -äänestys ja se, että VPS vastasi twitterissä käyttäjien kysymyksiin, joka toisaalta lisää seuran ja yksittäisen ihmisen vuorovaikutusta, mutta toisaalta tiputtaa twiittien tykkäys- ja jakomääriä. Yhteensä Vepsun twiiteistä tykättiin 225 kertaa ja jaettiin uudelleen 97 kertaa. Twiiteissään VPS käytti usein aihetunnisteita #vepsu ja #seuraaraitaa.

VPS julkaisi Facebookissaan 40 päivitystä. Päivitykset eroavat jonkin verran twitteristä, sillä osaa uutisista ei ole julkaistu twitterissä, esimerkiksi VPS jakaa paljon muiden seurojen uutisia koskien pois siirtyviä pelaajia. Seitsemässä julkaisussa oli myös linkki seuran nettikauppaan tai mainos kausikortista tai tuotteista. Lisäksi vaasalaisilla oli kuva-arvoitus kuntotesteistä. Reagointeja VPS keräsi 2874 ja jakoja 53. Reagoiduin päivitys oli voittopäivitys, joka keräsi 310 reagointia. Muista päivityksistä Juho Hakolan sopimusuutinen keräsi lähes 300 reagointia. Vähiten puolestaan keräsi kausikortin uusimiskehoitus, joka sai vain seitsemän reagointia. VPS:n viimeisin uutinen kotisivuilla on neljän päivän takaa AIK-ottelua koskeva otteluraportti.


Ilves

Liittynyt Twitteriin: 1/11 (nykyinen tili 4/12)
Seuraajia: ~4700
Twiittejä: ~10300
Facebook-tykkääjiä: ~12400

Ilves twiittasi seurannan aikana 38 kertaa, joskin 23 twiittiä oli uudelleentwiittauksia. Vain yhdessä uudelleentwiittauksessa oli saate. Ilveksen tuottamasta sisällöstä kuusi koski kausikortteja ja seitsemän sopimus- ja siirtouutisia. Twitter-sisältö näiden uutisten ulkopuolella oli köyhää. Ilves käytti lähinnä kahta aihetunnistetta (#Veikkausliiga ja #Ilves). Tykkäyksiä Ilves keräsi 233 ja jakoja 79. Etenkin Tucon siirtouutinen keräsi näkyvyyttä.

Facebookissa Ilves on ahkeroinut 44 päivityksen verran, joten eroa Twitteriin on paljon. Pääosan sisällöstä, noin puolet, luovat menneen kauden parhaat hetket ja kuvat pelaajista tilastoiden kera. Jaetuissa uutisissa on linkit joukkueen kotisivuille. Pelaajakuvat tukkivat etenkin seurantajakson alussa lähes koko uutisvirran ja hukuttivat alleen muut uutiset. Reagointeja Ilves keräsi 4005 kappaletta. Eniten, 524 reagointia keräsi Tucon siirtouutinen. Lähes päivittäin toistuvat kausikorttimainokset menettivät tehonsa ja huonoin niistä keräsi vain kahdeksan reagointia. Jakoja päivitykset keräsivät 89 kappaletta. Päivitys Ilveksen junioreiden mukanaolosta Tampereen Sähkölaitoksen äänestyksessä keräsi 21 jakoa, joten Sähkölaitos keräsi hyvän näkyvyyden. Viimeisin uutinen Ilveksen kotisivuilla on viimeiseltä päivältä ja koskee Iiro Järvisen siirtoa.


RoPS

Liittynyt Twitteriin: 2/13
Seuraajia: ~4600
Twiittejä: ~2700
Facebook-tykkääjiä: ~7500

RoPS ei liiemmin twiittaillut. Seurannan aikana twiittejä kertyi 22, joista uudelleentwiittauksia oli kolme. Twitterissä RoPS jakoi linkkejä omille sivuilleen, Lapin Kansan sivuille, sekä kertoi itse lyhyitä uutisia. Oma sisältö koostui paljolti junioreiden edesottamuksista, mutta piristävänä poikkeuksena oli kilpailu, jossa uudelleentwiittauksella pystyi voittamaan paidan. Sopimusuutisia RoPS julkaisi seurannan aikana kolme. Tykkäyksiä RoPS:n twiitit keräsivät 170 ja uudelleentwiittauksia 74.

Facebookia RoPS päivitti 24 kertaa. Tämä uutisointi on varsin monipuolista. RoPS kertoo muun muassa junioreiden menestyksestä, oman pelaajansa esiintymisestä TV:ssä, treeneistä videon kera ja kannattajatuotteistaan. Lisäksi sivulta löytyvät uutiset maajoukkuevalinnoista ja siirtouutisista ja linkit Lapin Kansan kirjoittamista jutuista lyhyine saatesanoineen. RoPS kuitenkin nousee positiivisesti edukseen, sillä päivitystahti on säännöllinen, mutta rauhallinen. Lisäksi seura on lisännyt ruokakuvia selvittääkseen asiakkaidensa makutottumuksia VIP-tilojen ruokailua ajatellen. Eniten reagointia keräsi Sakari Tukiaisen siirto, 428 kappaletta. Vähiten puolestaan keräsi kausikorttimainos, 15 reagointia. Yhteensä RoPS keräsi 2293 reagointia ja 30 jakoa. RoPS:n viimeisin uutinen kotisivuilla on viimeiseltä päivältä ja koskee junioreita.


KuPS

Liittynyt Twitteriin: 1/11
Seuraajia: ~4500
Twiittejä: ~4500
Facebook-tykkääjiä: ~7400

KuPS twiittasi seurannan aikana 13 kertaa. Siirtouutisten lisäksi kuopiolaiset ovat kertoneet twitterissä liigan tähdistöjoukkueesta ja Marko Rajamäen viimeisestä KuPS-haastattelusta. Lisäksi Suomen Cup ja maajoukkueeseen valitut pelaajat saivat yhden twiitin kumpainenkin. Suuressa osassa twiiteistä käytetään aihetunnistetta #kups ja suuri osa sisältää linkin KuPS:n kotisivuille. Toisaalta linkkien jaossa on kerrottu selkeästi uutisen sisältö. Alhaisesta twiittimäärästä huolimatta KuPS:n twiittien kokonaistykkäysmäärä on 208 ja jakoja ne ovat keränneet 47. Toisaalta ilman siirtouutisia tykkäysten luku olisi 16.

Facebookissa KuPS on esillä puolestaan paremmin. Päivityksiä kertyi 30. Sisältö on erittäin monipuolista siirtouutisten lisäksi. Myös kuva-arvoitus tulevaan siirtoon on hyvä idea. Seura on huomioinut hyvin maajoukkue-edustukset ja muun muassa pitkäaikaisen kuuluttajan lopettamisen. Lisäksi erilaiset tuotteet ovat esillä ja tulevaa kautta hehkutetaan. Useampi yhteistyökumppani saa näkyvyyttä. Suurimman reagointimäärän sai Sebastian Sorsan siirtouutinen, joka keräsi 742 reagointia ja 16 jakoa. Pienimmän määrän huomiota sai päivitys nenäpäivään osallistuvasta yhteistyökumppanista. Päivitys keräsi vain viisi reagointia. Yhteensä KuPS keräsi 3298 reagointia ja 26 jakoa. Suurta määrää selittää osittain runsaat siirtouutiset, mutta toisaalta Palloseuran maajoukkuepäivitys keräsi myös lähes 200 reagointia. Kuopion palloseuran viimeisin uutinen on päivän vanha uutinen, jossa kerrotaan KuPS:n nuorista pelaajista.


FC Lahti

Liittynyt Twitteriin: 8/12
Seuraajia: ~4700
Twiittejä: ~5900
Facebook-tykkääjiä: ~8000

FC Lahti twiittaili seurannan aikana 41 kertaa, joista 7 oli uudelleentwiittauksia. Lahti harrasti siirtouutisissaan kahden-twiitin-taktiikkaa, jossa edellisenä päivänä annettiin vihje tulevasta. Varsinaisia siirtouutisia oli yhteensä kahdeksan. Muuta sisältöä olivat pääsääntöisesti omien videoiden jako ja pelaajien ja seuran syntymäpäivät. Linkkejä kotisivuille oli lähinnä siirtouutisissa. Valtavirrasta poikkeavaa oli look-a-like-hassuttelu, jossa Lahden toimistolta oli löytynyt samannäköinen henkilö kuin lehden kuvassa. Yksi yhteistyökumppani sai huomiota. Tykkäyksiä FC Lahti keräsi 254 ja jakoja 85. Erikoista on se, että osassa twiiteistä oli enemmän uudelleentwiittauksia kuin tykkäyksiä, eivätkä ne noudattaneet selkeää kaavaa.

Facebookissa FC Lahti julkaisi 26 päivitystä. Päivitykset noudattelivat samaa linjaa Twitterin pääuutisten kanssa, mutta saatesanat olivat pidemmät. Seurantajakson alkupuolella FC Lahti jakoi ja tuotti omaa uutissisältöään koripalloseura Lahti Basketballin Rafaelin kunniaksi järjestetystä ottelusta. Ajanjaksolla Lahti saavutti myös 8000 tykkääjän rajapyykin. Loorents Hertsin sopimusuutinen keräsi 366 reagointia. Vähiten puolestaan keräsivät Veikkausliigan tekemä FC Lahden jakama kausikooste ja Isänpäiväpakettimainos, jotka molemmat jäivät 13 reagointiin. Yhteensä Lahti keräsi 2843 reagointia. Jakoja kertyi 21. FC Lahden kotisivuilla uusin uutinen on Tomi Maanojan sopimuksen purku, joka on neljä päivää vanha.


PS Kemi

Liittynyt Twitteriin: 2/10
Seuraajia: ~1700
Twiittejä: ~3900
Facebook-tykkääjiä: ~5000

PS Kemi twiittasi seurantajakson aikana kymmenen kertaa. Twiiteistä kaksi oli uudelleentwiittauksia ilman saatetta. Kaikki kahdeksan twiittiä koskivat pelaajasiirtoja. Kemi antoi Twitterissä vihjeen ennen sopimuksen julkaisemista. Sopimusuutisissa oli lyhyt saate ja linkki kotisivuille. Tykkäyksiä PS Kemin oma sisältö sai 73 ja uudelleentwiittauksia 19.

Facebookissa PS Kemi julkaisi kahdeksan kertaa. Facebookin puolella Kemi julkaisi sopimusuutisista vain linkit ilman kuvia ja kunnollisia saatetekstejä. Sopimusuutisten lisäksi Kemi päivitti kansikuvaansa kausikorttimainokseksi, julkaisi yhden tekstimuotoisen kausikorttimainoksen ja antoi kahdelle yritykselle näkyvyyttä. Reagointeja Kemi sai eniten Oskari Forsmanin siirtouutiseen, 233 kappaletta. Vähiten puolestaan keräsi PS Kemin jakama Cafe Laineen päivitys, kahdeksan reagointia. Yhteensä reagointeja kertyi 896 kappaletta ja jakoja 19. PS Kemin viimeisin uutinen kotisivuilla on viisi päivää vanha kahden pelaajan siirtouutinen.


HIFK

Liittynyt Twitteriin: 3/14
Seuraajia: ~5800
Twiittejä: ~10200
Facebook-tykkääjiä: ~10600

HIFK twiittasi seurantajaksolla 34 kertaa. Twiiteistä puolet olivat uudelleentwiittauksia. Omasta sisällöstä kausikorttimyynti valtasi leijonan osan, yhdeksän twiitin verran. Antti Muurisen ja Mika Väyrysen jatkosopimukset ja Tomi Maanojan sopimus olivat muut isot uutiset. Yhteistyökumppaneista Aktia sai näkyvyyttä. Muurista, Maanojaa ja Väyrystä koskeneet twiitit sisälsivät linkin, joka johti kotisivujen uutiseen. Kausikorttimyyntitwiiteissä puolestaan oli linkki verkkokauppaan. Sopimusuutisten ansiosta IFK:n kokonaistykkääjämäärä, 497, nousi komeaksi. HIFK myös julkaisi twiitin, jossa kehoitettiin uudelleentwiittaamaan, mikäli aikoo ostaa kausikortin. Seurantajaksolla helsinkiläiset saivat 113 uudelleentwiittausta, joskin Muurisen sopimusuutinen kattaa noin neljänneksen.

Facebookissa IFK julkaisi 19 päivitystä. IFK:n erikoisuus on Facebookin livelähetykset, joita oli seurantajaksolla kaksi. Muuten uutisointi Facebookissa muistutti Twitteriä, sillä kausikortteja mainostettiin joka välissä ja uutisten kohdalla lyhyen saatteen kanssa ohjattiin kotisivuille. Livelähetysten lisäksi mieleenpainuva juttu oli pelkästään sosiaalisessa mediassa ollut lyhyt juttu TET-harjoittelija Eetun urakan päättymisestä. Antti Muurisen dominointi jatkui Facebookissa, sillä Muurisen jatkosopimus keräsi 1314 reagointia. HIFK:n jakama yhteistyökumppanimainos keräsi vain 13 reagointia. Reagointien kokonaismäärä on komeat 5712 kappaletta. Jakoja HIFK sai 101. IFK:n viimeisin uutinen kotisivuilla on päivän vanha uutinen kausikorttimyynnin rajapyykistä.


FC Inter

Liittynyt Twitteriin: 3/12
Seuraajia: ~4800
Twiittejä: ~7500
Facebook-tykkääjiä: ~10300

Turkulainen Inter twiittasi seurantajaksolla 25 kertaa. Twiiteistä kahdeksan oli uudelleentwiittauksia, mutta vain kolme ilman saatesanoja. Siirto- ja sopimusuutiset ja pelaajien kiittämiset veivät pääosan twiiteistä, mutta sen lisäksi Inter muisti yhteistyökumppaneitaan, jakoi seuran ulkopuolisia kirjoituksia ja tutkimuksia ja kertoi seuran maajoukkue-edustuksista. Myös junioreiden menestys oli huomioitu. Kausikortti- ja fanituotemainoksia oli yhteensä kolme. Ainoastaan sopimusuutiset ja uutinen Suomen Cupin aikatauluista sisälsivät linkin kotisivuille. Tykkäyksiä Interille kertyi 212 ja jakoja 74.

Facebookissa Inter julkaisi 18 päivitystä. Sisältö on osittain samaa Twitterin kanssa, mutta eroavaisuuksia löytyy. Lisäksi siirtouutisissa on pidemmät saatetekstit. Interin Facebookista löytyy kaksi päivitystä, joista ei ole mainintaa Twitterissä ja kolmannessa lähestymiskulma on erilainen. Inter jakaa Facebookissa Veritas Stadionin ravintolan päivityksen ja kertoo laajemmin yhteistyökumppanitapahtumasta. Molemmissa päivityksissä yhteistyökumppanit saavat näkyvyyttä. Lisäksi Inter kiittää ottelutapahtumahenkilöstöään vai Facebookissa. Interin viestintä on tästä syystä varsin selkeää, kun kaikkea ei tungeta jokaiseen tuuttiin, vaan mietitään, minne uutinen sopii. Joskin sisältöä voisi olla enemmän. Reagointeja Inter keräsi yhteensä 1256 ja jakoja 14. Eniten reagointeja kerännyt päivitys oli Kalle Kaupin ja Henri Lehtosen sopimusuutinen 217 reagoinnilla ja vähiten, 8 reagointia, keräsi Interin jakama Veritas Stadionin ravintolan päivitys. Interin viimeisin uutinen kotisivuilla on päivän vanha uutinen Kuqien jatkamisesta seurassa.


JJK

Liittynyt Twitteriin: 6/11
Seuraajia: ~3700
Twiittejä: ~18800
Facebook-tykkääjiä: ~8100

JJK twiittasi seurannan aikana 22 kertaa. Twiiteistä yhdeksän oli uudelleentwiittauksia. Omasta sisällöstä valtaosa sisältää linkin kotisivuille saatesanojen kanssa. Sopimusuutisia on kaksi ja sen lisäksi yhdessä twiitissä vihjaillaan tulevista uutisista. Vaikka omien tuotteiden mainostusta on prosentuaalisesti paljon, ei ne tuki uutisvirtaa laiskasta päivitystahdista johtuen. JJK kertoo yhdessä twiitissään Joaquim Cardonan olevan kouluttamassa JJK:n toimistoa. Twiitti on täydellinen lyhyt uutinen itsessään. JJK on myös vastannut yhdessä twiitissä toiselle käyttäjälle. JJK käyttää harvakseltaan aihetunnisteita. Tykkäyksiä JJK sai 47 ja jakoja 21.

Facebookissa JJK teki 13 päivitystä. Erona twitteriin oli muun muassa rekrytointi-ilmoitus. Jokainen päivitys sisältää myös linkin. JJK on jakanut myös esimerkiksi Huuhkaja TV:n videon. Yhteistyökumppaneista etenkin Jyväskylän Energia saa näkyvyyttä. Video nousuottelusta saatesanojen kera on kerännyt eniten reagointeja, 122 kappaletta. Vähiten puolestaan keräsi kausikorttimainos, 19 kappaletta. Yhteensä JJK keräsi 687 reagointia ja seitsemän jakoa. JJK:n kotisivujen viimeisin uutinen on seurannan viimeiseltä päivältä kausikorttien myyntilukuja koskeva juttu.


Yhteenveto

Helsingin IFK hallitsee sosiaalista mediaa ylivoimaisesti. Päivitystahti on sopivan rauhallinen, monipuolinen ja palvelut tukevat toisiaan. Myös Inter ja osittain JJK ovat ymmärtäneet, että kaikkea ei tarvitse julkaista kaikkialla. JJK:n ja Interin ongelmana on kuitenkin lievä laiskuus päivitystahdissa.

Päivitystahdissa liiallisuuksiin menevät puolestaan Ilves ja SJK. Samantyylisistä päivityksistä, usein molemmissa palveluissa, katoaa nopeasti mielenkiinto. Määrä ei siis tässä tapauksessa korvannut laatua.

Sopimusuutisten lisäksi ihmisiä näytti kiinnostavan reagointimäärien perusteella hyvin valmistellut jutut historiasta ja henkilöjutut etenkin muista, kuin pelaajista ja valmentajista. Lisäksi erilaiset kilpailut keräsivät näkyvyyttä.

Vain harvan seuran yhteistyökumppanit saivat todellista näkyvyyttä. Ainoastaan FC Lahti onnistui tarjoamaan näkyvyyttä helpolla kaavalla. Päivitys, jossa Rafael on poseeraamassa kyseisen yrityksen tiloissa keräsi hyvin reagointeja.

Pääsääntöisesti seurojen päivitysaktiivisuus oli alhaista, joten ilmaista näkyvyyttä ei ole osattu hyödyntää. Usealla seuralla oli myös ongelmia tuottaa Twitteriin Twitter-sisältöä ja Facebookiin Facebook-sisältöä. Kanavat olivat liian homogeenisiä. Usealla seuralla oli myös ongelmia aihetunnisteiden käytössä. Osa seuroista oli ahkeria uudelleentwiittaajia, osa puolestaan ei. Uudelleentwiittauksessa muita käyttäjiä toisaalta kehoitetaan oman näkyvyyden lisäämiseksi twiittaamaan seurasta, toisaalta joudutaan tekemään valintaa siitä, mikä on tärkeää seuralle. Äärimmäisen harva seura vastasi muille käyttäjille. Etenkin HJK:n kohdalla tuntui, että sosiaalinen media on korvannut kotisivujen päivityksen. Kotisivujen tulisi kuitenkin mielestäni olla se ensisijainen uutislähde.

Seurojen resurssit ovat pienet ja sisältöä tuottavia ihmisiä on vähän. HIFK toisaalta näytti helpon kaavan, jolla pienten resurssien kanssa näkyvyys saadaan maksimoitua. Avainsanoja ovat säännöllisyys, monipuolisuus ja ihmisten haastaminen. Livelähetykset vain tukivat selkeää perusideaa ja Twitter toimi myös omana itsenäisenä mediana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti