Talvi on hiljaisempaa aikaa
kotimaisessa jalkapallossa. Harvoin tipahtelevat sopimusuutiset
pitävät seurojen näkyvyyttä auttavasti pinnalla. Sopimusuutisia
ei kuitenkaan usein ole julkaistavaksi, joten näkyvyys jää
helposti pieneksi. Sosiaalisessa mediassa näkyvyys on helpompi
saavuttaa säännöllisillä ja sisällöllisillä päivityksillä.
Reagointimäärät kasvattavat näkyvyyttä myös oman seuraajaryhmän
ulkopuolelle. Ottelupäivitykset ja sopimusuutiset keräävät
suurimmat reagointimäärät, mutta millä muilla keinoilla
Veikkausliigaseurat hankkivat näkyvyyttä keskellä pimeää talvea.
Tarkkailuajanjaksona oli marraskuun ensimmäisen päivän ja 22.
päivän välinen aika. Tarkkaillut palvelut olivat Facebook ja
Twitter. Laskin myös mediaanit, keskiarvot ja erilaisia tunnuslukuja seuraajien ja reagointien välillä, mutta aineisto oli liian pieni vertailukelpoisten tulosten saamiseksi.
Twitterissä uutinen pitää mahduttaa
140 merkkiin ja siksi twiitit sisältävät usein linkkejä muualle.
Toisaalta twitter mahdollistaa nopeiden ja pienien uutisten
itsenäisen kertomisen. Facebook puolestaan tarjoaa laajemmat
julkaisumahdollisuudet, mutta usein Facebook syö kotisivujen
merkitystä tai jopa päivitysintoa.
IFK Mariehamn
Liittynyt Twitteriin: 3/10
Seuraajia: ~3500
Twiittejä: ~3000
Facebook-tykkääjiä: ~4700
Mestari IFK twiittasi seurantajakson
aikana 19 kertaa, eli alle kerran päivässä. Jokainen twiitti
sisälsi linkin. Sisällön muodostivat lähinnä siirto- ja
sopimusuutiset, joita oli kahdeksan kappaletta. Tulevista otteluista
oli yksi twiitti. Huomionarvoista on se, että kausikorteista ei ole
yhtään mainintaa. Yksikään twiitti ei sisältänyt kuvia, eikä
IFK uudelleentwiitannut ainuttakaan viestiä. Tykkäyksiä twiiteissä
oli 53, jakoja puolestaan 23.
Saarelaisten Facebookissa on täsmälleen
samat uutiset kuin twitterissä. Ainoana lisäyksenä oli
profiilikuvan vaihto. Reagointeja seurantajaksolla kertyi yhteensä
3181 ja jakoja 21 kappaletta. Eniten reagointeja kertyi profiilikuvan
vaihdolle, 358 kappaletta. Pienimmän määrän, 18 reagointia sai
uutinen IFK-pelaajista maajoukkueen matkassa. Kotisivujen viimeisin
uutinen oli Amos Ekhalien sopimusuutinen seurantajakson viimeiseltä
päivältä.
HJK
Liittynyt Twitteriin: 3/11
Seuraajia: ~17000
Twiittejä: ~14900
Facebook-tykkääjiä: ~46000
Toiseksi jäänyt HJK twiittasi
ajanjakson aikana yhteensä 21 kertaa. Twiiteistä 11 oli kuitenkin
uudelleentwiittauksia, joten omaa sisältöä HJK tuotti 10 twiitin
verran. Kymmenestä twiitistä kolme oli sopimusuutisia. HJK julkaisi
myös sopimuksen yhteistyökumppaninsa kanssa, joten myös
yhteistyökumppani sai näkyvyyttä. Kekseliästä sisältöä
puolestaan edusti Kaikkien aikojen klubilainen -äänestys. Jokaista
omaa twiittiä koristaa kuva tai video. Omia tuotteita mainostettiin
yhdessä twiitissä. HJK käytti kolmea aihetunnistetta (#HJK
#OnVainYksiKlubi #Veikkausliiga) jokaisessa twiitissään. Tykkäyksiä
HJK:n omat twiitit keräsivät 251 kappaletta, jakoja puolestaan 73.
Klubin Facebookissa tuottama sisältö
ohjaa pitkälti seuran kotisivuille lyhyen saatetekstin
johdattelemana. HJK on jakanut myös yhden ulkopuolisen linkin, jonka
uutinen koski Klubia. Yhteensä päivityksiä kertyi yhdeksän.
Reagointeja HJK sai 1588 ja jakoja 63. Eniten reagointeja keräsi
päivitys Moshtagh Yaghoubin sopimusuutinen, joka sai 598 reagointia.
Pienimmän määrän, 16 reagointia HJK keräsi vanhan uutisen, joka
koski Kaikkien aikojen klubilainen -äänestystä jaolla. HJK:n
kotisivujen viimeisin uutinen on kuusi päivää vanha äänestyksen
lopputulos.
SJK
Liittynyt Twitteriin: 12/12
Seuraajia: ~5300
Twiittejä: ~10600
Facebook-tykkääjiä: ~11500
Seinäjoella twiitattiin seurantajakson
aikana 48 kertaa. Kahdeksan twiiteistä oli uudelleentwiittauksia ja
kuusi näistä oli ilman saatetta. Sopimus- ja siirtouutisia SJK:lla
oli omasta sisällöstään neljä. Suuren osan sisällöstä täytti
SJK:n pelaajien maajoukkue-edustukset, mutta SJK jakoi myös
ahkerasti oman SJK TV:nsä sisältöä. Yhteistyökumppaneista sai
näkyvyyttä Seinäjoen Intersport ja Rytmikorjaamo. Kausikortteja
mainostettiin kahdessa twiitissä. Sisältö on monipuolista. Osassa
twiiteistä on linkki uutiseen saatesanoin, osa puolestaan on uutisia
itsessään. Kuvia on suuressa osassa twiittejä, aihetunnisteita
puolsetaan SJK käyttää epäsäännöllisesti. Tykkäyksiä SJK:n
twiitit keräsivät 347 kappaletta. Huomion arvoista oli se, että
etenkin samana päivänä jaetut vanhat dokumenttipätkät keräsivät
nihkeästi tykkäyksiä. Jakoja kertyi puolestaan 63.
Facebookissa SJK julkaisi 42 kertaa.
Uutiset mukailivat twitteriä, mutta olivat laajemmilla saatesanoilla
varustettuja. Linkit veivät usein SJK:n kotisivuille. Sisältö oli
monipuolista, sillä ulkopuolisten linkkejä ja oman TV-palvelun
linkkejä oli paljon. Reagointeja SJK keräsi 3311 ja jakoja 38.
Reagointimäärissä on huimia eroja, sillä päivitys, joka koski
Intersportin naisten iltaa, keräsi vain kaksi reagointia. Myös
useat perättäiset samana päivänä jaetut videot keräsivät alle
kymmenen reagointia. Eniten reagointeja keräsi Jalkapallon
pelaajayhdistyksen jaettu uutinen OmaSP Stadionista, joka keräsi 345
reagointia. SJK:n kotisivujen viimeisin päivitys on seurantajakson
viimeiseltä päivältä, Johannes Laaksosen jatkosopimusta koskeva
uutinen.
VPS
Liittynyt Twitteriin: 2/12
Seuraajia: ~4400
Twiittejä: ~13600
Facebook-tykkääjiä: ~6100
Palloseura twiittasi seurantajaksolla
47 kertaa, joista yhdeksän oli uudelleentwiittauksia. Yhdessä
uudelleentwiittauksessa oli saatesanat. VPS:n aktiivisuuteen vaikutti
paljon AIK:ia vastaan pelattu ottelu, johon liittyviä twiittejä
otteluennakot ja -raportit sisältäen kertyi 27. Lopuista twiiteistä
sopimus- ja siirtouutisia koski kuusi twiittiä. Muita mainittavia
asioita olivat SoMe-seuraajien Kauden pelaaja -äänestys ja se, että
VPS vastasi twitterissä käyttäjien kysymyksiin, joka toisaalta
lisää seuran ja yksittäisen ihmisen vuorovaikutusta, mutta
toisaalta tiputtaa twiittien tykkäys- ja jakomääriä. Yhteensä
Vepsun twiiteistä tykättiin 225 kertaa ja jaettiin uudelleen 97
kertaa. Twiiteissään VPS käytti usein aihetunnisteita #vepsu ja
#seuraaraitaa.
VPS julkaisi Facebookissaan 40
päivitystä. Päivitykset eroavat jonkin verran twitteristä, sillä
osaa uutisista ei ole julkaistu twitterissä, esimerkiksi VPS jakaa
paljon muiden seurojen uutisia koskien pois siirtyviä pelaajia.
Seitsemässä julkaisussa oli myös linkki seuran nettikauppaan tai
mainos kausikortista tai tuotteista. Lisäksi vaasalaisilla oli
kuva-arvoitus kuntotesteistä. Reagointeja VPS keräsi 2874 ja jakoja
53. Reagoiduin päivitys oli voittopäivitys, joka keräsi 310
reagointia. Muista päivityksistä Juho Hakolan sopimusuutinen keräsi
lähes 300 reagointia. Vähiten puolestaan keräsi kausikortin
uusimiskehoitus, joka sai vain seitsemän reagointia. VPS:n viimeisin
uutinen kotisivuilla on neljän päivän takaa AIK-ottelua koskeva
otteluraportti.
Ilves
Liittynyt Twitteriin: 1/11 (nykyinen tili 4/12)
Seuraajia: ~4700
Twiittejä: ~10300
Facebook-tykkääjiä: ~12400
Ilves twiittasi seurannan aikana 38
kertaa, joskin 23 twiittiä oli uudelleentwiittauksia. Vain yhdessä
uudelleentwiittauksessa oli saate. Ilveksen tuottamasta sisällöstä
kuusi koski kausikortteja ja seitsemän sopimus- ja siirtouutisia.
Twitter-sisältö näiden uutisten ulkopuolella oli köyhää. Ilves
käytti lähinnä kahta aihetunnistetta (#Veikkausliiga ja #Ilves).
Tykkäyksiä Ilves keräsi 233 ja jakoja 79. Etenkin Tucon
siirtouutinen keräsi näkyvyyttä.
Facebookissa Ilves on ahkeroinut 44
päivityksen verran, joten eroa Twitteriin on paljon. Pääosan
sisällöstä, noin puolet, luovat menneen kauden parhaat hetket ja
kuvat pelaajista tilastoiden kera. Jaetuissa uutisissa on linkit
joukkueen kotisivuille. Pelaajakuvat tukkivat etenkin seurantajakson
alussa lähes koko uutisvirran ja hukuttivat alleen muut uutiset.
Reagointeja Ilves keräsi 4005 kappaletta. Eniten, 524 reagointia
keräsi Tucon siirtouutinen. Lähes päivittäin toistuvat
kausikorttimainokset menettivät tehonsa ja huonoin niistä keräsi
vain kahdeksan reagointia. Jakoja päivitykset keräsivät 89
kappaletta. Päivitys Ilveksen junioreiden mukanaolosta Tampereen
Sähkölaitoksen äänestyksessä keräsi 21 jakoa, joten Sähkölaitos
keräsi hyvän näkyvyyden. Viimeisin uutinen Ilveksen kotisivuilla
on viimeiseltä päivältä ja koskee Iiro Järvisen siirtoa.
RoPS
Liittynyt Twitteriin: 2/13
Seuraajia: ~4600
Twiittejä: ~2700
Facebook-tykkääjiä: ~7500
RoPS ei liiemmin twiittaillut.
Seurannan aikana twiittejä kertyi 22, joista uudelleentwiittauksia
oli kolme. Twitterissä RoPS jakoi linkkejä omille sivuilleen, Lapin
Kansan sivuille, sekä kertoi itse lyhyitä uutisia. Oma sisältö
koostui paljolti junioreiden edesottamuksista, mutta piristävänä
poikkeuksena oli kilpailu, jossa uudelleentwiittauksella pystyi
voittamaan paidan. Sopimusuutisia RoPS julkaisi seurannan aikana
kolme. Tykkäyksiä RoPS:n twiitit keräsivät 170 ja
uudelleentwiittauksia 74.
Facebookia RoPS päivitti 24 kertaa.
Tämä uutisointi on varsin monipuolista. RoPS kertoo muun muassa
junioreiden menestyksestä, oman pelaajansa esiintymisestä TV:ssä,
treeneistä videon kera ja kannattajatuotteistaan. Lisäksi sivulta
löytyvät uutiset maajoukkuevalinnoista ja siirtouutisista ja linkit
Lapin Kansan kirjoittamista jutuista lyhyine saatesanoineen. RoPS
kuitenkin nousee positiivisesti edukseen, sillä päivitystahti on
säännöllinen, mutta rauhallinen. Lisäksi seura on lisännyt
ruokakuvia selvittääkseen asiakkaidensa makutottumuksia VIP-tilojen
ruokailua ajatellen. Eniten reagointia keräsi Sakari Tukiaisen
siirto, 428 kappaletta. Vähiten puolestaan keräsi
kausikorttimainos, 15 reagointia. Yhteensä RoPS keräsi 2293
reagointia ja 30 jakoa. RoPS:n viimeisin uutinen kotisivuilla on
viimeiseltä päivältä ja koskee junioreita.
KuPS
Liittynyt Twitteriin: 1/11
Seuraajia: ~4500
Twiittejä: ~4500
Facebook-tykkääjiä: ~7400
KuPS twiittasi seurannan aikana 13
kertaa. Siirtouutisten lisäksi kuopiolaiset ovat kertoneet
twitterissä liigan tähdistöjoukkueesta ja Marko Rajamäen
viimeisestä KuPS-haastattelusta. Lisäksi Suomen Cup ja
maajoukkueeseen valitut pelaajat saivat yhden twiitin kumpainenkin.
Suuressa osassa twiiteistä käytetään aihetunnistetta #kups ja
suuri osa sisältää linkin KuPS:n kotisivuille. Toisaalta linkkien
jaossa on kerrottu selkeästi uutisen sisältö. Alhaisesta
twiittimäärästä huolimatta KuPS:n twiittien kokonaistykkäysmäärä
on 208 ja jakoja ne ovat keränneet 47. Toisaalta ilman siirtouutisia
tykkäysten luku olisi 16.
Facebookissa KuPS on esillä puolestaan
paremmin. Päivityksiä kertyi 30. Sisältö on erittäin
monipuolista siirtouutisten lisäksi. Myös kuva-arvoitus tulevaan
siirtoon on hyvä idea. Seura on huomioinut hyvin
maajoukkue-edustukset ja muun muassa pitkäaikaisen kuuluttajan
lopettamisen. Lisäksi erilaiset tuotteet ovat esillä ja tulevaa
kautta hehkutetaan. Useampi yhteistyökumppani saa näkyvyyttä.
Suurimman reagointimäärän sai Sebastian Sorsan siirtouutinen, joka
keräsi 742 reagointia ja 16 jakoa. Pienimmän määrän huomiota sai
päivitys nenäpäivään osallistuvasta yhteistyökumppanista.
Päivitys keräsi vain viisi reagointia. Yhteensä KuPS keräsi 3298
reagointia ja 26 jakoa. Suurta määrää selittää osittain runsaat
siirtouutiset, mutta toisaalta Palloseuran maajoukkuepäivitys keräsi
myös lähes 200 reagointia. Kuopion palloseuran viimeisin uutinen on
päivän vanha uutinen, jossa kerrotaan KuPS:n nuorista pelaajista.
FC Lahti
Liittynyt Twitteriin: 8/12
Seuraajia: ~4700
Twiittejä: ~5900
Facebook-tykkääjiä: ~8000
FC Lahti twiittaili seurannan aikana 41
kertaa, joista 7 oli uudelleentwiittauksia. Lahti harrasti
siirtouutisissaan kahden-twiitin-taktiikkaa, jossa edellisenä
päivänä annettiin vihje tulevasta. Varsinaisia siirtouutisia oli
yhteensä kahdeksan. Muuta sisältöä olivat pääsääntöisesti
omien videoiden jako ja pelaajien ja seuran syntymäpäivät.
Linkkejä kotisivuille oli lähinnä siirtouutisissa. Valtavirrasta
poikkeavaa oli look-a-like-hassuttelu, jossa Lahden toimistolta oli
löytynyt samannäköinen henkilö kuin lehden kuvassa. Yksi
yhteistyökumppani sai huomiota. Tykkäyksiä FC Lahti keräsi 254 ja
jakoja 85. Erikoista on se, että osassa twiiteistä oli enemmän
uudelleentwiittauksia kuin tykkäyksiä, eivätkä ne noudattaneet
selkeää kaavaa.
Facebookissa FC Lahti julkaisi 26
päivitystä. Päivitykset noudattelivat samaa linjaa Twitterin
pääuutisten kanssa, mutta saatesanat olivat pidemmät.
Seurantajakson alkupuolella FC Lahti jakoi ja tuotti omaa
uutissisältöään koripalloseura Lahti Basketballin Rafaelin
kunniaksi järjestetystä ottelusta. Ajanjaksolla Lahti saavutti myös
8000 tykkääjän rajapyykin. Loorents Hertsin sopimusuutinen keräsi
366 reagointia. Vähiten puolestaan keräsivät Veikkausliigan tekemä
FC Lahden jakama kausikooste ja Isänpäiväpakettimainos, jotka
molemmat jäivät 13 reagointiin. Yhteensä Lahti keräsi 2843
reagointia. Jakoja kertyi 21. FC Lahden kotisivuilla uusin uutinen on
Tomi Maanojan sopimuksen purku, joka on neljä päivää vanha.
PS Kemi
Liittynyt Twitteriin: 2/10
Seuraajia: ~1700
Twiittejä: ~3900
Facebook-tykkääjiä: ~5000
PS Kemi twiittasi seurantajakson aikana
kymmenen kertaa. Twiiteistä kaksi oli uudelleentwiittauksia ilman
saatetta. Kaikki kahdeksan twiittiä koskivat pelaajasiirtoja. Kemi
antoi Twitterissä vihjeen ennen sopimuksen julkaisemista.
Sopimusuutisissa oli lyhyt saate ja linkki kotisivuille. Tykkäyksiä
PS Kemin oma sisältö sai 73 ja uudelleentwiittauksia 19.
Facebookissa PS Kemi julkaisi kahdeksan
kertaa. Facebookin puolella Kemi julkaisi sopimusuutisista vain
linkit ilman kuvia ja kunnollisia saatetekstejä. Sopimusuutisten
lisäksi Kemi päivitti kansikuvaansa kausikorttimainokseksi,
julkaisi yhden tekstimuotoisen kausikorttimainoksen ja antoi kahdelle
yritykselle näkyvyyttä. Reagointeja Kemi sai eniten Oskari
Forsmanin siirtouutiseen, 233 kappaletta. Vähiten puolestaan keräsi
PS Kemin jakama Cafe Laineen päivitys, kahdeksan reagointia.
Yhteensä reagointeja kertyi 896 kappaletta ja jakoja 19. PS Kemin
viimeisin uutinen kotisivuilla on viisi päivää vanha kahden
pelaajan siirtouutinen.
HIFK
Liittynyt Twitteriin: 3/14
Seuraajia: ~5800
Twiittejä: ~10200
Facebook-tykkääjiä: ~10600
HIFK twiittasi seurantajaksolla 34
kertaa. Twiiteistä puolet olivat uudelleentwiittauksia. Omasta
sisällöstä kausikorttimyynti valtasi leijonan osan, yhdeksän
twiitin verran. Antti Muurisen ja Mika Väyrysen jatkosopimukset ja
Tomi Maanojan sopimus olivat muut isot uutiset. Yhteistyökumppaneista
Aktia sai näkyvyyttä. Muurista, Maanojaa ja Väyrystä koskeneet
twiitit sisälsivät linkin, joka johti kotisivujen uutiseen.
Kausikorttimyyntitwiiteissä puolestaan oli linkki verkkokauppaan.
Sopimusuutisten ansiosta IFK:n kokonaistykkääjämäärä, 497,
nousi komeaksi. HIFK myös julkaisi twiitin, jossa kehoitettiin
uudelleentwiittaamaan, mikäli aikoo ostaa kausikortin.
Seurantajaksolla helsinkiläiset saivat 113 uudelleentwiittausta,
joskin Muurisen sopimusuutinen kattaa noin neljänneksen.
Facebookissa IFK julkaisi 19
päivitystä. IFK:n erikoisuus on Facebookin livelähetykset, joita
oli seurantajaksolla kaksi. Muuten uutisointi Facebookissa muistutti
Twitteriä, sillä kausikortteja mainostettiin joka välissä ja
uutisten kohdalla lyhyen saatteen kanssa ohjattiin kotisivuille.
Livelähetysten lisäksi mieleenpainuva juttu oli pelkästään
sosiaalisessa mediassa ollut lyhyt juttu TET-harjoittelija Eetun
urakan päättymisestä. Antti Muurisen dominointi jatkui
Facebookissa, sillä Muurisen jatkosopimus keräsi 1314 reagointia.
HIFK:n jakama yhteistyökumppanimainos keräsi vain 13 reagointia.
Reagointien kokonaismäärä on komeat 5712 kappaletta. Jakoja HIFK
sai 101. IFK:n viimeisin uutinen kotisivuilla on päivän vanha
uutinen kausikorttimyynnin rajapyykistä.
FC Inter
Liittynyt Twitteriin: 3/12
Seuraajia: ~4800
Twiittejä: ~7500
Facebook-tykkääjiä: ~10300
Turkulainen Inter twiittasi
seurantajaksolla 25 kertaa. Twiiteistä kahdeksan oli
uudelleentwiittauksia, mutta vain kolme ilman saatesanoja. Siirto- ja
sopimusuutiset ja pelaajien kiittämiset veivät pääosan
twiiteistä, mutta sen lisäksi Inter muisti yhteistyökumppaneitaan,
jakoi seuran ulkopuolisia kirjoituksia ja tutkimuksia ja kertoi
seuran maajoukkue-edustuksista. Myös junioreiden menestys oli
huomioitu. Kausikortti- ja fanituotemainoksia oli yhteensä kolme.
Ainoastaan sopimusuutiset ja uutinen Suomen Cupin aikatauluista
sisälsivät linkin kotisivuille. Tykkäyksiä Interille kertyi 212
ja jakoja 74.
Facebookissa Inter julkaisi 18
päivitystä. Sisältö on osittain samaa Twitterin kanssa, mutta
eroavaisuuksia löytyy. Lisäksi siirtouutisissa on pidemmät
saatetekstit. Interin Facebookista löytyy kaksi päivitystä, joista
ei ole mainintaa Twitterissä ja kolmannessa lähestymiskulma on
erilainen. Inter jakaa Facebookissa Veritas Stadionin ravintolan
päivityksen ja kertoo laajemmin yhteistyökumppanitapahtumasta.
Molemmissa päivityksissä yhteistyökumppanit saavat näkyvyyttä.
Lisäksi Inter kiittää ottelutapahtumahenkilöstöään vai
Facebookissa. Interin viestintä on tästä syystä varsin selkeää,
kun kaikkea ei tungeta jokaiseen tuuttiin, vaan mietitään, minne
uutinen sopii. Joskin sisältöä voisi olla enemmän. Reagointeja
Inter keräsi yhteensä 1256 ja jakoja 14. Eniten reagointeja
kerännyt päivitys oli Kalle Kaupin ja Henri Lehtosen sopimusuutinen
217 reagoinnilla ja vähiten, 8 reagointia, keräsi Interin jakama
Veritas Stadionin ravintolan päivitys. Interin viimeisin uutinen
kotisivuilla on päivän vanha uutinen Kuqien jatkamisesta seurassa.
JJK
Liittynyt Twitteriin: 6/11
Seuraajia: ~3700
Twiittejä: ~18800
Facebook-tykkääjiä: ~8100
JJK twiittasi seurannan aikana 22
kertaa. Twiiteistä yhdeksän oli uudelleentwiittauksia. Omasta
sisällöstä valtaosa sisältää linkin kotisivuille saatesanojen
kanssa. Sopimusuutisia on kaksi ja sen lisäksi yhdessä twiitissä
vihjaillaan tulevista uutisista. Vaikka omien tuotteiden mainostusta
on prosentuaalisesti paljon, ei ne tuki uutisvirtaa laiskasta
päivitystahdista johtuen. JJK kertoo yhdessä twiitissään Joaquim
Cardonan olevan kouluttamassa JJK:n toimistoa. Twiitti on täydellinen
lyhyt uutinen itsessään. JJK on myös vastannut yhdessä twiitissä
toiselle käyttäjälle. JJK käyttää harvakseltaan
aihetunnisteita. Tykkäyksiä JJK sai 47 ja jakoja 21.
Facebookissa JJK teki 13 päivitystä.
Erona twitteriin oli muun muassa rekrytointi-ilmoitus. Jokainen
päivitys sisältää myös linkin. JJK on jakanut myös esimerkiksi
Huuhkaja TV:n videon. Yhteistyökumppaneista etenkin Jyväskylän
Energia saa näkyvyyttä. Video nousuottelusta saatesanojen kera on
kerännyt eniten reagointeja, 122 kappaletta. Vähiten puolestaan
keräsi kausikorttimainos, 19 kappaletta. Yhteensä JJK keräsi 687
reagointia ja seitsemän jakoa. JJK:n kotisivujen viimeisin uutinen
on seurannan viimeiseltä päivältä kausikorttien myyntilukuja
koskeva juttu.
Yhteenveto
Helsingin IFK hallitsee sosiaalista
mediaa ylivoimaisesti. Päivitystahti on sopivan rauhallinen,
monipuolinen ja palvelut tukevat toisiaan. Myös Inter ja osittain
JJK ovat ymmärtäneet, että kaikkea ei tarvitse julkaista
kaikkialla. JJK:n ja Interin ongelmana on kuitenkin lievä laiskuus
päivitystahdissa.
Päivitystahdissa liiallisuuksiin
menevät puolestaan Ilves ja SJK. Samantyylisistä päivityksistä,
usein molemmissa palveluissa, katoaa nopeasti mielenkiinto. Määrä
ei siis tässä tapauksessa korvannut laatua.
Sopimusuutisten lisäksi ihmisiä
näytti kiinnostavan reagointimäärien perusteella hyvin
valmistellut jutut historiasta ja henkilöjutut etenkin muista, kuin
pelaajista ja valmentajista. Lisäksi erilaiset kilpailut keräsivät
näkyvyyttä.
Vain harvan seuran yhteistyökumppanit
saivat todellista näkyvyyttä. Ainoastaan FC Lahti onnistui
tarjoamaan näkyvyyttä helpolla kaavalla. Päivitys, jossa Rafael on
poseeraamassa kyseisen yrityksen tiloissa keräsi hyvin reagointeja.
Pääsääntöisesti seurojen
päivitysaktiivisuus oli alhaista, joten ilmaista näkyvyyttä ei ole
osattu hyödyntää. Usealla seuralla oli myös ongelmia tuottaa
Twitteriin Twitter-sisältöä ja Facebookiin Facebook-sisältöä. Kanavat
olivat liian homogeenisiä. Usealla seuralla oli myös ongelmia
aihetunnisteiden käytössä. Osa seuroista oli ahkeria
uudelleentwiittaajia, osa puolestaan ei. Uudelleentwiittauksessa
muita käyttäjiä toisaalta kehoitetaan oman näkyvyyden
lisäämiseksi twiittaamaan seurasta, toisaalta joudutaan tekemään
valintaa siitä, mikä on tärkeää seuralle. Äärimmäisen harva
seura vastasi muille käyttäjille. Etenkin HJK:n kohdalla tuntui,
että sosiaalinen media on korvannut kotisivujen päivityksen.
Kotisivujen tulisi kuitenkin mielestäni olla se ensisijainen
uutislähde.
Seurojen resurssit ovat pienet ja
sisältöä tuottavia ihmisiä on vähän. HIFK toisaalta näytti
helpon kaavan, jolla pienten resurssien kanssa näkyvyys saadaan
maksimoitua. Avainsanoja ovat säännöllisyys, monipuolisuus ja
ihmisten haastaminen. Livelähetykset vain tukivat selkeää
perusideaa ja Twitter toimi myös omana itsenäisenä mediana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti