Jalkapallo yhdistää, mutta samalla
erottaa enemmän ihmisiä toisistaan kuin mikään muu asia.
Maailmassa on lukemattomia kaupunkeja, jotka jakautuvat kahteen
osaan, kun kaupungin jalkapalloseurat ottavat mittaa toisistaan.
Yleensä tässä ”hyvän ja pahan” välisessä taistelussa on
kyse myös muusta, kuin pallopelistä. Se on politiikkaa, uskontoa,
petettyjä lupauksia ja maantiedettä. Tämä on tarina yhdestä
jaetusta kaupungista.
Suomen vanhoista kaupungeista nuorin
Lahti sai kaupunkioikeudet 1905. Väkiluvultaan ja pinta-alaltaan
pieni kaupunki kasvoi hyvien liikenneyhteyksien ja logistiikan
perässä syntyneiden teollisuuslaitosten takia nopeammin kuin
yksikään toinen suomalainen kaupunki. Edes Lahden yli pyyhkäissyt
vuoden 1918 tapahtumien aalto, eikä 1930-luvun lama pysäyttäneet
väestönkasvua ja ympäröivien hämäläisseutujen maalta
kaupunkiin muuttoa. Silti Lahti oli vielä ennen toista maailmansotaa
puurakenteinen ja köyhä, alle 30000 ihmisen kaupunki. Poikkeuksena
muihin Suomen vanhoihin kaupunkeihin, oli Lahti erittäin
työläisvoittoinen ja hyvin yksikielinen.
Lahden urheilullista elämää
hallitsivat ennen 1940-lukua pesäpallo ja talven suksilajit, joissa
paikallinen hiihtoseura on yhä Suomen menestynein. Lisäksi Lahden
Ahkerassa harjoitettiin yleisurheilun kanssa myös joukkuepelejä,
kuten jalkapalloa. Lahtelaiset TUL-seurat olivat kaupungin punaiseen
taustaan nähden äärimmäisen heikkoja. Lahden Taimi ja Lahden
Kaleva keskittyivät enemmän kuntourheiluun ja yksilölajeihin.
Taimen toimintaa haittasi myös Suomen 1930-luvun poliittinen
ilmapiiri, jonka seurauksena Taimi joutui kiellettyjen seurojen
listalle (käytännössä toiminta tapahtui salassa).
Puhtaasti Palloliiton alaisuuteen
ensimmäinen seura, Lahden Pallo-Miehet (LPM), perustettiin 1934.
Seura oli apoliittinen, mutta ajan yleisen ilmapiirin mukaan kevyesti
oikealle suuntautunut. Suuri osa pelaajista oli kuitenkin punaista
työväkeä ja heidän poikiaan, sillä toinen Lahden urheilukentistä
sijaitsi Paavolan työläiskaupunginosassa, toisen ollessa enemmän
Ahkeran yleisurheilijoiden käytössä. Ennen toisen maailmansodan
syttymistä LPM:n menestys jäi kuitenkin varsin vaatimattomaksi.
Viipuri oli väkiluvultaan Suomen
toiseksi suurin kaupunki. Samalla se oli taloudellisesti yksi
tärkeimmistä kaupungeista ja sen yrityselämä oli vilkasta. Vilkas
satama puolestaan elävöitti kaupunkikulttuuria ja maailman uudet
tuulet saapuivat nopeasti osaksi viipurilaisten elämää. Toisaalta
Viipuri oli myös karjalaisten pääkaupunki, joten karjalaisten
tavat leimasivat kaupunkia vahvasti.
Viipuriin 1891 perustettu Reipas on
ollut Suomessa edelläkävijänä monessa urheilulajissa. Sillä on
ollut toimintaa noin 20 eri lajissa. Jalkapallo tuli seuran
lajivalikoimaan vuonna 1908, eli heti SPL:n perustamisen jälkeen.
Reipas oli jalkapallossa aivan maan huippuseuroja.
Talvisodan syttyessä ja Moskovan
rauhansopimuksen seurauksena tontti- ja asuntopulasta kärsivään
Lahteen saapui noin 5000 evakkoa. Evakkojen mukana Lahteen tuli muun
muassa Viipurin Reipas. Reippaan palloilutoiminta hajaantui
hetkellisesti ympäri Suomea, mutta hajaannus vain vahvisti
reippaalaisten identiteettiä. Vaikka talvi- ja jatkosota
vaikeuttivat Suomen urheiluelämää, järjestivät Viipurin Reippaan
jaostot uudessa kotikaupungissaan kilpailuja lahtelaisten seurojen
kanssa. Usein kilpailujen ja näytösten tuotot lahjoitettiin
yleishyödyllisiin kohteisiin.
Sotien jälkeen seuran Viipurin
Reippaan viralliseksi kotipaikaksi tuli Lahti. Lahteen oli tullut
paljon viipurilaisia yrityksiä työntekijöineen. Lahdessa ollut
työvoimapula sai vielä maaseudun siirtokarjalaisia muuttamaan
kaupunkiin, joten evakkoja oli Lahdessa noin 10000. Näistä
viipurilaisia oli arviolta puolet.
Karjalaisuus muodosti Lahdessa uusia
asuinalueita. Etenkin Kerinkallion, Pirttiharjun, Venetsian,
Vesteråsin ja Siperian kaupunginosat olivat karjalaisvoittoisia.
Lisäksi niin sanottu Pikku-Viipuri muokkasi kaupunkikuvaa paljon.
Uusien tulokkaiden tavat tuntuivat vanhoista asukkaista oudoilta,
kuten myös toisin päin. Vaikka jonkin asteista syrjimistä löytyi,
yhteinen harmonia kahden kulttuurin välille syntyi ajan saatossa.
Hämäläisten pöydistä löytyneet tuuvinki, mämmi ja sahti
levisivät karjalaispöytiin ja karjalaispöydistä karjalanpaisti,
piirakat ja munavoi puolestaan saivat mahdollisuutensa
hämäläiskodeissa. Myös tavoista muodostui kahden kulttuurin
sekamelska, kun esimerkiksi karjalaisten pääsiäisperinteet (kuten
virpominen) levisivät ympäri Suomea. Eräänlainen me-te-asetelma
kuitenkin eli pitkään etenkin 1910- ja 1920-luvulla syntyneiden
kesken. Osin syy tähän oli myös poliittinen, mutta esimerkiksi
parinmuodostus aiheutti kahden kulttuurin välisiä kahakoita.
Reipas auttoi monia karjalaisia
evakkoja kotiutumaan ja ennen kaikkea sopeutumaan Lahteen. Vaikka
seura varsin nopeasti integroitui osaksi lahtelaista urheiluelämää,
muodostui jalkapallossa vahvat leirit. Peruslahtelaiset kannattivat
LPM:ä, siirtolaistaustaiset (ei välttämättä edes karjalaiset)
liittyivät Reippaaseen. Reippaassa kantava voima oli yhä
viipurilaisten perinteiden vaaliminen, sillä olihan seura yksi
Suomen vanhimmista. 1950-luvulla pienempien lajien harrastajat
kuitenkin vähitellen liittyivät paikallisiin lajin
erikoisseuroihin. Palloilupiirien kyräily näkyi hyvin esimerkiksi
harjoitusvuorojen jaossa. Reipas harjoitteli Kivimaalla ja
Miljoonakylän kentällä, siinä missä vanhat lahtelaiset varasivat
keskustasta vastavalmistuneen Kisapuiston ja Ursan kentän.
Joukkueiden taloudellinen tilanne oli
varsin erilainen. Viipurilainen liike-elämä oli päässyt erittäin
hyvin jaloilleen Lahdessa ja oli Reippaan talouden kivijalka. LPM oli
puolestaan ajautunut UPOn kodinkonetehtaan alaisuuteen ja nimi
muuttuikin pian Upon Palloksi. Talous ei kuitenkaan kohentunut aivan
toivotulla tavalla ja Upon Pallon kaudet olivat enemmän
selviytymistä, kuin kehittymistä.
Reipas alkoi irtautua viipurilaisista
juuristaan 1960-luvulla. Reippaan järjestämät evakkoseurojen
kilpailut vähenivät ja seuran sisällä alettiin puhua Lahden
Reippaaksi muuttumisesta. Nuoremman sukupolven lahtelaistuminen oli
jo alkanut, sillä Reippaan sisälle perustettiin Kerin Urheilijat.
Nimi oli vahvasti uuteen kotipaikkaan kiinnittyvä ja sen
perustajissa oli paljon nuorta evakkotaustaista jäsenistöä, jolla
muistikuvia Viipurista ei ollut yhtä runsaasti kuin emoseuran
johdolla. Kompromissina Lahden Reipas otti hallittavakseen
jalkapallon ja jääkiekon.
Oikeastaan voisi todeta, että evakot
hyväksyivät kohtalonsa diasporasta. Sotien jälkeisen poliittisen
ilmapiirin takia karjalaisuuden (karjalaisuudella tarkoitan etenkin
viipurilaisten kaupunkikulttuuria ja Raja-Karjalan aunuksenkarjalan
kulttuuripiiriä) säilyttäminen ja kehittäminen oli vaikeaa.
Puhutaan niin sanotusta karjalaisesta identiteetistä, jossa
kulttuurin ulkoiset piirteet ovat kadonneet ja tietoisuutta
karjalaisuudesta vaalitaan. Jalkapallossa tämä näkyi siten, että
vaikka Reipas ja reippaalaiset olivat lahtelaistuneet, heidän
kollektiivinen muistinsa muisti yhä evakkomatkan ja vääryyden
kotinsa menettämisestä rajan taa. Reipas keräsi sateenvarjonsa
alle myös Lahden seudulle sijoitetut rajakarjalaiset (etenkin
Suojärven ja Salmin seudun aunuksen karjalaa puhuvaa väestöä),
joilla oli erittäin vähän yhteistä edes viipurilaisten kanssa
(pääosa rajakarjalaisista oli ortodokseja).
1960- luvulla Lahden derbyt Upon Pallon
ja Lahden Reippaan välillä olivat suosittuja. Asetelma oli selkeä,
karjalaiset vastaan lahtelaiset. Parhaimmillaan paikallisotteluissa
kävi yli 8000 katsojaa. Upon Pallon talous ei silti kestänyt
pääsarjan vaatimuksia ja Reippaankaan talous ei ollut enää vakain
mahdollinen (karjalaisen liike-elämän pienentynyt tuki meni
vahvemmin emoseuralle). Reippaan piireissä heräsi ajatus seurojen
fuusiosta. Seurat parsivatkin kokoon fuusiojoukkueen loppuvuodesta
1968. Nimestä ei kuitenkaan päästy yhteisymmärrykseen, sillä
Reipas ei halunnut luopua omista perinteistään. Lahtelaisille nimi
ei käynyt missään nimessä.
Vuosi 1969 tunnettiin maailmalla
rakkauden kesästä. Lahdessa tunnelmat olivat hieman päin
vastaiset. Vastanaineet Upon Pallo ja Reipas riitautuivat ja
avioliitto jäi lyhyeksi. Reipas nappasi pelaajat päältä, eikä
halunnut lopulta luopua viipurilaisista juuristaan. Vasta perustettu
ja farmiseuraksi ajateltu Lahti-69 joutui heti syntyessään pahaan
rakoon. Ilman kokeneita pelaajia sarjassa pysyminen oli haastavaa,
mutta lahtelaiset onnistuivat lopulta siinä. Samana kesänä Lahteen
syntyi vuosikymmeniä jatkunut syvä katkeruus, kyräily,
kuppikuntaisuus ja me-te-ajattelu.
Lahtelaisen jalkapallon menestysvuosina
1970- ja 1980-luvuilla paikallisottelut olivat kaupungin kahtia
jakavia tapahtumia. Rajalinjat noudattivat edelleen pitkälti
1940-luvulla muotoutuneita lahtelaiset vastaan siirtolaiset asetelmia
(ei niinkään pelaajistossa vaan kannattajissa). Seurat valuivat yhä
kauemmas toisistaan ja siitä kärsi paikallinen jalkapallolobbaus.
Siinä missä Reippaalla oli ollut vahva taloudellinen kivijalka pian
Lahteen saapumisen jälkeen, oli sen tuki hukattu yrityksillä
unohtaa juurensa liian nopeasti. Samalla seuran poliittinen painoarvo
putosi marginaaliin (Reippaan johtokunta koostui samoista nimistä
kuin lista Lahden rikkaimmista), sinne missä lahtelaiset seurat
olivat olleet koko historiansa ajan. Kun molemmat seurat vielä
kyräilivät keskenään eivät olosuhteet kehittyneet, koska
yksittäisellä seuralla ei ollut tarvittavaa vipuvartta poliittiseen
lobbaukseen.
Neuvostoliiton kaatuminen ja 1990-luvun
lama iski lahtelaisiin kovaa. Vanha piipputeollisuus katosi Lahdesta
lähes yhdessä yössä. Samalla seuroilta katosi paljon
pitkäaikaisia sponsoreita. Lisäksi mesenaatit seurojen takana
poistuivat. Molemmat seurat sukelsivat syvälle. Kaiken kukkuraksi
seuroilta oli identiteetit hukassa. Reippaan uudesta sukupolvesta oli
tullut täysin lahtelainen ja se, mikä seurat oli erottanut
toisistaan, oli poissa. Paikallispeli, joka jakoi kaupungin, oli
poissa, sillä lahtelaiset olivat ensi kertaa ylpeitä
lahtelaisuudestaan. Lyhyesti sanottuna noin 60 vuodessa evakoista
tuli lahtelaisia ja jaetusta kaupungista yhtenäinen.
Hyvä ja mielenkiintoinen kirjoitus, 5/5
VastaaPoistaAivan loistavaa. Sen verran täytyy korjata, että "rakkauden kesä" maailmalla oli 1967, ei 1969.
VastaaPoista