Olo on kuin Huutokauppakeisari olisi
saapunut Veikkausliigaan. Kannattajuus on myynnissä eniten
tarjoavalle ja hulluhan se on, jos ei puolta tarjoa.
Veikkausliiga ja kuopiolainen panimo
RPS Brewing tiedottivat, että he tekevät yhteistyössä
Veikkausliigalle oman oluen. Olut julkaistaan vasta huhtikuussa,
mutta panimo on jo tähän mennessä käyttänyt tulevan Ultra
Lagerin mainonnassa hyödykseen kannattajia. Yhtiö kertoo, että
olut on tehty myös yhteistyössä kannattajien kanssa. Oluen
ensimmäisen mainoksen perusteella yhtiö käyttää oluen
markkinoinnissa surutta kannattajia hyödyksi.
Jos puhutaan hetki Ultrista
rautalangaksi väännettynä. Ultrat ovat vastavoima
kaupallisuudelle. Ultrille tärkeintä on oman ryhmän etu, heti
perässä tulevat oman kaarteen etu, eli suomalaisittain oman seuran
kannatuksen etu ja seuran perinnön ja arvojen vaaliminen. Seuran ja
varsinkaan kuopiolaisen panimon etu ei ole tällä listalla kovinkaan
ylhäällä. Tämän pohjalta on vaikea nähdä, mitä hyötyä
kannattajat saavat yhteistyöstään.
Seuraava yhteistyöstä esiin nouseva
kysymys on se, että kuka omistaa kannattajien laulut. RPS Brewingin
kuvien perusteella panimo käyttää kannattajien lauluja etiketeissä
lisätäkseen omaa myyntiään. Mutta kuuluvatko laulut
kannattajille, vai ovatko ne yhteistä omaisuutta, joita voi käyttää
kaupallisissa tarkoituksissa?
Usein laulut ovat syntyneet
lainaa-kopioi-leikkaa-liimaa-metodilla ja niiden alkuperäistä
sanoittajaa on mahdoton jäljittää. Laulujen tarkoitus
ottelutapahtumassa on moninainen. Ne piiskaavat ja kannustavat omaa
joukkuetta, saavat vastustajan tuntemaan itsensä epävarmaksi,
antavat kritiikkiä kritisoitaviin asioihin, kuten esimerkiksi seura
tai liiga, tuovat ryhmän tunnettavuutta esiin ja välittävät
viestiä. Samalla ne kuitenkin sitovat laulavaa yhteisöään
yhteenkuuluvuuteen, samaan, jota RPS Brewing käyttää
markkinoinnissaan.
Kaupallisuus on myyty kannattajille
näkyvyydellä, tuolla mystisellä maksuvälineellä. Vanha kulunut
mantra toistelee, että kaikki näkyvyys kotimaiselle jalkapallolle
on hyväksi. Voin kertoa sen, ei ole. Jalkapallon näkyvyyden ja
kiinnostavuuden nousu ei tuo itsessään yhtään lisärahaa tai -katsojaa
katsomoihin, vaan kaikki lähtee seurojen itse tekemästä
pitkäjänteisestä työstä. Seurojen tulee itse tehdä itsensä
osaksi ympäröivää yhteiskuntaa ja tehdä itsensä merkittäväksi.
Kannattajien tehtävä se ei ole.
Silti seurat, liiga ja liitto käyttävät
hanakasti kannattajia markkinoinnissaan. Samalla he haluavat ohjata
kannattajuutta kritiikittömään ja perheystävälliseen suuntaan ja
myyvät konseptin näkyvyyden hyödyistä. Kannattajat voivat
kuitenkin olla seuralle voimavara, kuten seura kannattajilleen, mutta
näkisin, että seuran pitää silti tuottaa itse omat
markkinointimateriaalinsa, eikä ulkoistaa sitä kannattajille.
RPS Brewing kertoo
Instagram-postauksessaan yhteistyöstä kannattajien kanssa. Panimon
omasta jalkapalloymmärryksestä kertoo karua kieltä tiedoite
Veikkausliiga-yhteistyöstä, jossa panimolle oli selvinnyt vasta
viime vuonna, että Veikkausliiga on pääsarja. Silti kuopiolaiset
esiintyvät mediassa suurena jalkapallon ystävänä. Totuus
kulisseissa on kuitenkin toinen.
Erään seuran kannattajat olisivat
mielellään kieltäytyneet yhteistyöstä, mutta se ei ollut
mahdollista. Toisessa seurassa puolestaan seura lopulta jyräsi
kannattajien yli valitussa laulussa. Kannattajat ovat tässä
yhteistyössä olleet vain statistin roolissa, liigan ja panimon
puristuksessa.
Sosiaalisessa mediassa olut on otettu
varovaisen innostuneesti vastaan. Hyötyjänä on lopulta panimo,
joka olutta myy. Kannattajuus on myytävänä kaupallisuuden
alttarilla!
Nyt ihan vähän faktaa ympärille tuon panimon taustavoimien futisihmisyydestä. Sanalla sanoen olet täysin väärässä.
VastaaPoistaMiten itse tulkitsisit yhteistyöstä kertovan tiedotteen (http://www.veikkausliiga.com/uutiset/2019/10/17/rps-brewing-company-on-veikkausliigan-uusi-kumppani), jossa RPS:n toimitusjohtaja toteaa seuraavaa: "totesimme, että Veikkausliiga on tosiaankin pääsarja, jossa pelataan jalkapalloa". Itse tulkitsen kyseisen lauseen siten, että panimon kavereille tosiaankin on tullut yllätyksenä, että Suomessakin pelataan jalkapalloa.
Poista