Politiikka palasi voimakkaasti
jalkapallokeskusteluun maahanmuuttokeskustelun myötä. ”Refugees
welcome” -banderollit nähtiin jalkapallokatsomoissa samaan aikaan
sekä poliittisena, että yleishumaanina viestinä. Suomifutiksen
suurin kannattajakatsomo Pohjoiskaarre irtisanoutui maaotteluun
ripustetusta banderollista Suomen Maajoukkueen Kannattajat ry:n
puheenjohtajan Niko Eerikäisen suulla. YLEn haastattelussa
Eerikäinen totesi, ettei SMJK ry ota yhdistyksenä kantaa
pakolaiskeskusteluun. Pakolaisten myötä politiikka kuitenkin palasi
katsomoihin.
Pitäisikö kannattajien ja seurojen
ottaa voimakkaammin kantaa ympäröivään poliittiseen keskusteluun?
Pitäisikö seurojen palata juurilleen ja olla aatteellisia?
Pitäisikö kannattajaryhmien olla poliittisia vaikuttajia, kuten
Italiassa ja entisessä itäblokissa?
Suomalainen urheilu oli pitkään
poliittisesti kahtia jakautunut. Punaiset TUL:n seurat osallistuivat
avoimesti työväen poliittisiin tapahtumiin ja olivat ylpeitä
taustastaan. Edes SPL:n ja TUL:n jalkapallosarjojen yhdistäminen
1950-luvulla ei katkaissut aatteen paloa. Lisäksi ruotsinkieliset
ovat aika ajoin tuoneet kielipolitiikkaa jalkapalloon. Tämä
”kolmikanta” näkyy monessa vanhemman kaupungin seurajaossa.
Politiikka katosi jalkapallosta lähes
kokonaan 1970-luvun lopulta alkaen, kun seuroista alkoi tulla
ammattimaisia ja katsojista tuli asiakkaita. Tämä koko Suomen
urheilua kattanut murros myös tuhosi paljon monilajiseuroja ja
seurojen aatteellista pohjaa murennettiin. Seurafuusiot irroittivat
monia seuroja kaupunginosistaan ja siitä yhteisöstä, joihin ne
olivat aikanaan perustettu. Lisäksi useat seurat pyrkivät
unohtamaan historiansa ja luomaan itselleen juurettoman imagon.
Politiikan katoaminen konkretisoitui parhaiten esimerkiksi Mikkelissä
tai Oulussa, jossa vahvasti vasemmistolaiset seurat fuusioituivat
oikeistolaisten tai porvarillisten seurojen kanssa.
Samalla hetkellä seurat sulkeutuivat
kuplaan, josta kukaan ei niitä kuullut. Ne vähäiset
kunnallispolitiikkaan vaikuttamisyritykset kaikuivat kuuroille
korville, koska seurojen poliittinen uskottavuus oli olematon. Seurat
olivat yhteiskunnan ulkopuolella, eivät osa sitä. Ne eivät kantaneet yhteiskuntavastuutaan tai toimineet mielipiteen muokkaajina entiseen malliin edes yleisellä tasolla tai niitä itseään koskevissa asioissa.
Suomalainen organisoitu
kannattajakulttuuri on verrattaen nuorta ja ryhmät pieniä. Monet
ryhmät ovat samalla erittäin heterogeenisiä. Ulkomailta tuttu
poliittinen symboliikka ei aivan muutamaa äärimmäistä poikkeusta
lukuunottamatta ole rantautunut Suomeen. Oikeastaan jalkapallon
puolella on ainoastaan kolme riittävän suurta katsomoa, jossa
ryhmät voisivat ottaa poliittisesti kantaa ryhmän nimellä
leimaamatta kaikkia kannattajia. Etenkin maahanmuuttokysymyksissä ja
pakolaispolitiikassa esimerkiksi FC Lahden Kannattajien kanta on
kiinnostanut mediaa. Yhtään kommenttia tai kannanottoa ei ole
kuitenkaan annettu.
Toinen merkittävä syy on myös se,
että Suomessa ei ole ollut tarve tämän kaltaiselle poliittiselle
foorumille. Esimerkiksi itäblokissa katsomo ja kannattajaryhmän
tuoma suoja oli ainoa foorumi, jossa mielipiteensä saattoi tuoda
esille. Kolmas, joskin ei niin merkittävä syy, on poliittisten
viestien ja symboleiden kielto. Tämä kielto on ollut voimassa iät
ja ajat ympäri Eurooppaa, mutta poliittisia symboleita ja viestejä
näkynee jälleen tulevana viikonloppuna kymmenittäin Euroopan
katsomoissa. Sääntö-Suomessa kieltoja kuitenkin noudatetaan
herkemmin.
Myös pelaajien tai seurajohtajien
poliittiset ulostulot Suomessa ovat laskettavissa yhden käden
sormin. Esimerkiksi pakolaiskriisin aikana vain muutamat pelaajat
ovat ylipäänsä avanneet suunsa ja puhuneet ympäripyöreyksiä.
Eikö kenelläkään muka ole mielipiteitä, joita haluaisi tuoda
esille? Maailmalla tunnettuja politiikkaan kantaa ottaneita pelaajia
on pilvin pimein Sócrates, Di Canio, Maradona, Buffon...
Kupla, jossa seurat ovat olleet,
saattaa kuitenkin nyt puhjeta. Eduskuntavaalit näkyivät varsin
vahvasti kauden 2015 alkaessa. Kolme puoluetta sai tehdä
vaalityötään rauhassa, kun neljänneltä se kiellettiin. Voisi
siis tulkita, että FC Lahti otti kantaa poliittisesti. Lisäksi FC
Lahti on esiintynyt näkyvästi (poliittisessa)tapahtumassa, jonka
ainoat poliittiset symbolit olivat Vihreiden lippuja. Kesällä
Suomessa puolestaan nousi kohu, kun Helsingin IFK:n kannattajista
otetuissa kuvissa näkyi henkilöitä, joita on nähty samoissa
kuvissa Suomen Vastarintaliikkeen johtajien kanssa (samalla IFK:n
kannattajien suomenruotsalaiste/Nasjonal Samlingin lippu jäi täysin
huomiotta). Pakolaiskriisiin seurat ovat heränneet vaihtelevasti.
Osa Veikkausliigaseuroista on järjestänyt tapahtumia
turvapaikanhakijoille, mutta varsin hillitysti.
On selvä, että suomalaiset katsomot
ovat kansoitettu varsin erilaisilla poliittisilla mielipiteillä.
Pelkäävätkö seurat menettävänsä maksavan katsojan ottaessaan
kantaa? Pitäisikö seurojen kantaa paremmin yhteiskuntavastuunsa ja
olla poliittisia toimijoita? Onko politiikka jalkapallossa kuitenkin
paha vai loisiko se lisäkiinnostavuutta ja paluuta juurille?
Kannattajien poliittinen kupla on jo puhkaistu, kysymys on siitä,
seuraavatko seurat perässä.
Loistavaa tetkstiä taas
VastaaPoistaErinomainen kirjoitus.
VastaaPoista