Urheilun uutisointia seuratessa tulee
tasaisin väliajoin mieleen, mikä meitä ihmisiä vaivaa? Miksi
monista siviilissä ihan normaaleista ihmisistä tulee
urheilutoimittajina imbesillejä?
Luin Lauri Hollon Lex Hollo
-blogia ja 30.9.2015 julkaistu Urheilukatsomo – urpojen
valtakunta? katkaisi kamelin
selän. Tekstissä oiottiin ja tehtiin virheellisiä olettamuksia,
vain että oma agenda saatiin näyttämään oikealta. Koen
velvollisuudekseni tuoda esiin myös kolikon kääntöpuolen.
Heti
tekstin alussa annatte lukijoiden ymmärtää, että
häiriökäyttäytyminen on lähtöisin Brittien saarilta ja se on
sieltä leviämässä Suomeen ja Ruotsiin. Ensinnäkin
häiriökäyttäytyminen voidaan jakaa sekä positiiviseen, että
negatiiviseen. Positiiviseen häiriökäyttäytymiseen kuuluu niin
maalin juhlimiset kuin vaikkapa laulaminen. Kaikki, mikä on
normaalista elämästä poikkeavaa. Negatiivisesta
häiriökäyttäytymisestä puolestaan pienet nujakoinnit ja
vandalismi lienee se tutuin esimerkki. Häiriökäyttäytymistä on
aina ollut ja tulee aina olemaan, kun ottelussa on yleisöä.
Esimerkiksi Suomessa oltiin huolestuneita 1910-luvulla
helsinkiläisten seurojen yleisöstä, joka huuteli kentälle ja
muille katsojille epäasiallisuuksia.
Seuraavassa
kappaleessa puhutte aggressiosta ja väitätte muun muassa HJK:n
kannattajien uhkailleen omia pelaajiaan. Jo itsessään tuo väite on
naurettava, mutta ennen kaikkea se kertoo valitettavasti sen, ettette
tunne niitä kulttuurillisia koodeja, joista yritätte kirjoittaa.
Jalkapallokatsomot
ovat täynnä symboliikkaa ja rituaaleja. Pääosa
jalkapalloväkivallasta koostuu rituaalisista symboleista. Itse
päätarkoitus ei ole vastustajan vahingoittaminen, vaan
nöyryyttäminen. Jos tilanne kuitenkin eskaloituu tappeluksi asti on
sen tarkoituksena pääasiassa saada vastustaja luopumaan tappelusta
ja pakenemaan. Suoranainen jalkapallohuliganismi on aiheuttanut
paljon vähemmän tuhoa kuin yleisesti luullaan.
Fyysisen väkivallan tuomitseminen nyky-yhteiskunnassa on kirjoittamaton sääntö. Toisaalta esimerkiksi Suomessa nuorten miesten ryhmien välinen väkivalta ei ole uusi keksintö. Näinä päivinä on kuitenkin romantisoitu muun muassa Pohjanmaan puukkojunkkarien keskinäiset kyläväännöt. Postmodernissa maailmassa samanlaiset kotiseuturakkaat yhteisöt ovat harvassa, joten perinne elää uudella näyttämöllä. Vaikka toisen ihmisen fyysisen koskemattomuuden loukkaaminen on aina tuomittavaa, antaa poikien silti painia. Huliganismi voidaan myös nähdä työväenluokan, vanhojen perinteisten arvojen, vastakapinana viihteellistyvää liikuntakulttuurin kenttää.
Fyysisen väkivallan tuomitseminen nyky-yhteiskunnassa on kirjoittamaton sääntö. Toisaalta esimerkiksi Suomessa nuorten miesten ryhmien välinen väkivalta ei ole uusi keksintö. Näinä päivinä on kuitenkin romantisoitu muun muassa Pohjanmaan puukkojunkkarien keskinäiset kyläväännöt. Postmodernissa maailmassa samanlaiset kotiseuturakkaat yhteisöt ovat harvassa, joten perinne elää uudella näyttämöllä. Vaikka toisen ihmisen fyysisen koskemattomuuden loukkaaminen on aina tuomittavaa, antaa poikien silti painia. Huliganismi voidaan myös nähdä työväenluokan, vanhojen perinteisten arvojen, vastakapinana viihteellistyvää liikuntakulttuurin kenttää.
Mitä
taas tulee omien kannattajien ja pelaajien kohtaamiseen, on
symboliikka selvä. Kannattajat viestivät pelaajille, että
peliesitys ei ole kantamienne paitojen arvoinen. Ei uhkaavaa, kuten
itsekin annat ymmärtää Markus Heikkisen sanoneen, vaan symbolista
ja rituaalista viestintää. Aivan kuten tarinat ympäri Suomea
kertovat 1920- ja 1930-luvuista ja väärän värisistä peliasuista
(silloin toki uhkaavia tilanteita oli joukossa). Silloinkin haluttu
viesti meni perille.
Otatte
myös kantaa laulettujen laulujen sisältöön. Myönnettäköön, ne
eivät aina ole ulkopuolisen korville kauneinta kuultavaa, mutta
aukeavat kulttuuriset koodit tuntevalle. Voidaankin puhua uudesta
kielellisestä alakulttuurista.
Valtavirrasta
poikkeava kulttuuri ja kielelliset poikkeavuudet eivät kuitenkaan
ole uusi juttu, sillä esimerkiksi 1900-luvun alkupuolen katupojat
loivat käytännössä uuden pidginkielen, murteen, jossa
ulkopuolisen ei ole tarkoituskaan ymmärtää keskustelussa
käytettyjen sanojen uutta merkitystä. Sama pätee osittain Suomeen
syntyneessä kannattajakulttuurissa, jossa tekijät, yhteisön
jäsenet, muokkaavat itse kieltä ja rakentavat yhteisöllisyyttä.
Kannattajaryhmät
eivät kuitenkaan ole yksi homogeeninen yhteisö, vaan varsin löyhä
näkymättömien hierarkiaverkostojen muodostama verkko, jossa
jokainen solu ajattelee omilla aivoillaan. Yhteisön jäseneksi ja
osaksi verkkoa pääseminen kestää. Uusimmat tulijat omaksuvat
toimintatapoja ja kielellisiä malleja vanhemmilta kannattajilta
tuoden mukanaan aina jotain omaa. Ulkopuolisille subjekteille
toimintatavat saattavat tuntua käsittämättömiltä ja
epäloogisilta, mutta kannattajien postmodernissa maailmassa luotu
estetiikka rakentuu arkisen elämän ja taiteen jatkumolle, jossa
kannattaja ei ota kriittistä etäisyyttä tapahtumiin vaan samaistuu
itse tapahtumiin ja elää eräänlaisen kollektiivisen karnevaalin
kautta omaa elämäänsä.
Jalkapalloseura
vaatii toimiakseen ja pelatakseen otteluita vastustajan. Ilman
vastustajaa ei voida määritellä itseään suhteessa muihin ja
ilman tätä määrittelyä ei löydy identiteettiä. Syntyy me-he
–asetelma, toiseus, joka edustaa kaikkea sitä mikä koetaan pahana
ja vastenmielisenä. Lahtelaisesta näkökulmasta toiseus paljastuu
hyvin puhuttaessa rikkaasta, ylimielisestä stadilaisesta HJK:sta.
Muodostuu vastakkainasetteluja. Mestaruuksia vs. ei mestaruuksia,
pääkaupunki vs. pikkukaupunki, raha vs.
köyhyys…
Vastakkainasettelut ovat urheilun suola. Otteluihin syntyy jännitteitä, jotka purkautuvat katsomossa kilpalaulantana. Vastustajan kannattajat koetaan uhaksi, joka samalla uhkaa ja pitää yllä oman ryhmän koheesiota. Pilkkalauluilla testataan vastapuolen kulttuurin tuntemusta ja kykyä vastata huutoon. Pilkkalaulut eivät nekään ole uusi ilmiö suomalaisessa kulttuurissa. Jokainen Aleksis Kiven Seitsemän Veljestä lukenut tietää, että pilkkalaulut ovat olleet osa suomalaista kyläkulttuuria vuosisatoja. Ainoastaan kieli ja esittämisareena ovat muuttuneet.
Vastakkainasettelut ovat urheilun suola. Otteluihin syntyy jännitteitä, jotka purkautuvat katsomossa kilpalaulantana. Vastustajan kannattajat koetaan uhaksi, joka samalla uhkaa ja pitää yllä oman ryhmän koheesiota. Pilkkalauluilla testataan vastapuolen kulttuurin tuntemusta ja kykyä vastata huutoon. Pilkkalaulut eivät nekään ole uusi ilmiö suomalaisessa kulttuurissa. Jokainen Aleksis Kiven Seitsemän Veljestä lukenut tietää, että pilkkalaulut ovat olleet osa suomalaista kyläkulttuuria vuosisatoja. Ainoastaan kieli ja esittämisareena ovat muuttuneet.
Kannattajaryhmien
välinen kilpailu on lähes yhtä tärkeää kuin joukkueiden
vastaava. Kannattajaryhmien perimmäinen tarkoitus on piiskata oma
joukkue parempiin suorituksiin ja samalla horjuttaa vastustajan peliä
ja keskittymiskykyä. Vastustajan kannattajia on tarkoitus nöyryyttää
”suusanallisissa yhteenotoissa”. Häiriökäyttäytyminen koostuu
pääosin rituaalisista joskin sotaisista eleistä ja retoriikasta.
Lopuksi
kysytte, onko fanittaminen tervettä. Voin vastata teille. Se ei ole
sen terveempää, tai sairaampaa kuin itse urheilu. Yhteisöllisyys,
mielihyvä ja pettymyksen jälkeinen onnistuminen ovat tunteita,
joita ihminen metsästää edelleen.
Suosittelen
myös Teille, hyvä Lauri Hollo, kertaamaan fanin ja kannattajan
eron. Avaan sen tarvittaessa seuraavassa päivityksessäni, jos ette
sitä itse saa mistään selville.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti